Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gävlefabriker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hagaström

    Här kommer så en bild på en kruka från Hagaström, den minsta av Gävles keramik-/lerkärlsfabriker.

    Stämpeln är för otydlig för att kunna fotograferas, men det är den runda med text "ABK HAGASTRÖM".

    Click image for larger version

Name:	Gefle 3 006.JPG
Views:	1
Size:	84,9 KB
ID:	568488

    Comment


    • #17
      Köpte den här förra veckan. Skorna har ju varit med tidigare i flera varianter men jag tycker de är lite trevliga. Gick igenom Bobergstråden och konstaterar att det finns flera B Gefle-stämplar. Den triangulära verkar vara den som dominerar saker före mitten av 20-talet. Det känns dock tveksamt om det går att se någon tydlig kronologi bland stämplarna. Jag känner mig fortfarande inte helt säker på att allt märkt B Gefle är från Bobergs. Det finns ju mängder med tegelbruk och kakelfabriker som även tillverkat hushållsgods. De flesta verkar ju inte märkt sin produktion. Jag känner att jag skulle vilja ha starkare belägg för att man i Gävle noggrannt märkt sitt gods med ägare ända sedan början av 1800-talet. Omöjligt är det väl annars inte.Click image for larger version

Name:	20180905_101603.jpg
Views:	1
Size:	63,9 KB
ID:	569354Click image for larger version

Name:	20180905_101740.jpg
Views:	1
Size:	58,2 KB
ID:	569355

      Comment


      • #18
        Bra stämpelprojekt, det här!
        Sparbösseskon har jag en likadan av, FBQ, och den har också rakstämpeln GEFLE med B under, utöver att ha blyertsnoteringen Ingeborg 1916.

        Det här gula brännvinskruset har även den rakstämpeln med B under, som en darrhänt anställd tryckt tre gånger.

        Click image for larger version

Name:	Brännvinskrus gulglaserad Gefle 1.jpg
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	569412

        Click image for larger version

Name:	Brännvinskrus gulglaserad Gefle 2.jpg
Views:	1
Size:	51,9 KB
ID:	569413

        Comment


        • #19
          Hej Gideon! Har ditt krus något rymdmått? Är i Dalarna just nu, skall nog göra ett försök i övermorgon och se om jag hittar något. Äldre Geflesaker är helt klart mycket vanligare här än på Gotland men tycker nog att det varit sämre under senaste loppisturerna här.

          Comment


          • #20
            Dåligt idag dock. Hittade den här, blev inget köp då den var spräckt och litermärkt. Tyckte dock att den skulle dokumenteras.Click image for larger version

Name:	20180917_142359.jpg
Views:	1
Size:	56,8 KB
ID:	569424Click image for larger version

Name:	20180917_142410.jpg
Views:	1
Size:	62,5 KB
ID:	569425

            Comment


            • #21
              Hej! Ny här. Vad roligt att hitta lite gammal släkthistoria här! Min farmors mor var syster till krukmakarna Bror, Valle och Martin Sörling! Min farmor föddes i Nittsjö, men växte upp i Persbo. Valle Sörling stämplade inte sina alster, då detta tydligen var att förhäva sig. (Synd!) En anekdot i familjen är när de hörde av sig från det då ganska nystartade Skansen i Stockholm och ville köpa hela lagret av keramik från Valle, men han avböjde, av blygsamhet. Så terrakottafärgade, glaserade, omärkta keramikgrejer kan vara Sörling/Persbo, tror jag. Är dock bara släkting. Ingen keramikexpert. :-)

              Comment

              Working...
              X