Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt 10 dkg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vikt 10 dkg

    En vikt i mässing som väger 100 gram och är 3,5 cm hög och är märkt 10 dkg (som kanske är 10 decikilogram?). Undertill märkt ++ Den är inte krönt. Någon som vet?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2018-06-03, 13:32.

  • #2
    Din vikt är på tio dekagram (ovanlig enhet, men den finns. Ett dekagram = 10 gram). Tyvärr vet jag inte mer om själva vikten.

    Comment


    • #3
      Tack jonasgun!
      Begrepp och benämningar var kanske lite olika när ett nytt viktsystem infördes. Är min vikt från Sverige eller kan den vara från något grannland?

      Comment


      • #4
        Jag fick en aning om att den skulle kunna vara från Polen, eftersom de använder förkortningen dkg istället för det mer internationella dag. Provade att googla på „odważniki dkg” och fick flera träffar på vikter liknande din, i flera olika storlekar.

        Comment


        • #5
          Jag har försökt hitta lite information om de här vikterna på polska hemsidor, men hittar tyvärr inte jättemycket. De verkar vara ganska vanliga, och tillverkade innan kriget (de flesta tidsbestäms bara som "gamla"). X:en på undersidan verkar ha med kontrollvägningen att göra på något vis.

          Comment

          Working...
          X