Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan detta va Huang-Ho?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan detta va Huang-Ho?

    Hej,

    Detta porslin köptes 1896 när min pappas mosters trolovades föräldrar gifte sig
    Jag försöker nu få reda på lite mer om det och har förjäves letat info på ”nätet”

    Någon som vet något om denna servis?
    Click image for larger version

Name:	58C65CC4-CA02-4A68-B862-D975DE753896.jpg
Views:	1
Size:	69,7 KB
ID:	687044
    Click image for larger version

Name:	D1B1CE51-164B-4336-8E9D-163FF092F94D.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	687043

  • #2
    Det verkar vara samma form som Huang-Ho, men dekoren ser i mina ögon ut som hemmamåleri. Finns det flera servisdelar eller bara en tallrik?

    Comment


    • #3
      Sällsynt 8-kanting..

      Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
      Det verkar vara samma form som Huang-Ho, men dekoren ser i mina ögon ut som hemmamåleri. Finns det flera servisdelar eller bara en tallrik?
      Hallå Internettan,
      Har roat mig med att bläddra i boken Rörstrand under 280 år och det finns 5-6 serviser från 1890-talet med den formen.
      Ingen med din dekor, inte ens en snarlik. Tänkte att det kanske är en assiett i fruktserviser men håller med Svärdfälla.
      Det märkliga är då hur dekoratören kommit över djupstämplade tallrikar utan dekor och frågan är då om dekoren ligger över eller under glasyren. Alltid kul med ovanliga föremål...
      So long...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
        Det verkar vara samma form som Huang-Ho, men dekoren ser i mina ögon ut som hemmamåleri. Finns det flera servisdelar eller bara en tallrik?
        Det är en servis med assietter, tallrikar, serveringsfat, fiskfat, te koppar och kaffekoppar mm mm

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	3DCD40B8-4866-4043-877A-E52B8C69CEF7.jpg
Views:	1
Size:	51,0 KB
ID:	568330

          Det är en välanvänd servis! Den samlades tillsammans med en stor uppsättning kristallglas i en speciell möbel som byggdes föe ändamålet. Skall tilläggas att den är ifrån Göteborgstrakten
          Last edited by Internettan; 2018-05-22, 22:05.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
            Det verkar vara samma form som Huang-Ho, men dekoren ser i mina ögon ut som hemmamåleri. Finns det flera servisdelar eller bara en tallrik?
            Förhörde min far lite till. Servicen är specialbeställd och målad just till dom. Det förklarar ju en del!

            Comment

            Working...
            X