Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad tror ni om denna randiga skålen?

Vad tror ni om denna randiga skålen?

Vad tror ni om denna randiga skålen? Min far tippade på Finland.. men det tror inte jag. Den har en del luftbubblor och ojämnheter i glaset, funderar på om det är någon andrahandssortering. Hur blåser man glaset för att få ett sådant handtag i skålen, skär man ut handtaget när skålen i princip är färdig?

Namn:  skal1.jpg
Visningar: 69
Storlek:  100,0 KB

Namn:  skal2.jpg
Visningar: 68
Storlek:  68,1 KB

Namn:  skal3.jpg
Visningar: 68
Storlek:  97,2 KB

Hälsningar Glasmasken

Den Unge (DU) Ungfyndarens avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Får vibbar av Halds slipgraalar...

Hald tror jag inte, känns inte alls lika elegant som hans skålar

Nej den har inget med graal att göra, här har dom ställt uppvärmda glasstavar av opalvitt i en randad förblåsarform,
    då blir avstånden lika mellan glaspinnarna, sedan går man i med en riktigt varm uppblåst glasbit ned mellan pinnarna och blåser då fastnar pinnarna, man tar upp en omgång glasmassa sedan över pinnarna och formar puntlar botten och snurrar ut skålen.

Hålet är nog gjort när skålen var kall i sliperiet, det är ju lite udda med ett hål där
    så det är möjligt att du får svar på någon glashytta som gjort den.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Tack för infon Hirvi! Det är alltid kul att veta hur tillverkningen gått till! Jag tyckte också hålet kändes rätt udda, och alldeles för litet.. iallafall för mina fingrar!

Då hoppas jag att någon kan spåra den!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •