Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hittar inte namn/serie på denna fina tallrik med jordgubbar/smultron från Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hittar inte namn/serie på denna fina tallrik med jordgubbar/smultron från Gustavsberg

    Hej! Denna fina tallrik är köpt på en loppis. Jag har försökt att hitta liknande tallrikar på internet för att hitta namn på mönstret/serien utan resultat. Är det någon av er porslins/Gustavsbergs kunniga som vet vad mönstret/serien heter och ev. vem som designat den? Undrar om den är sällsynt då jag inte kunde hitta liknande på internet?
    Tack på förhand!
    Click image for larger version

Name:	Resized_20180509_084206.jpg
Views:	1
Size:	111,7 KB
ID:	685505Click image for larger version

Name:	Resized_20180509_084217.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	685506

  • #2
    Jag borde kanske inte svara eftersom jag inte vet kanske jag inte borde svara, men det jag vet är att Gustafsberg under den här tiden - 1910-talet tillverkade mängder med billiga flingodsserviser. Vet inte hur många av dem som har namn och hur väl dokumenterat det är. Serierna var vanligen ganska stora men ofta producerades de bara några få år och de har ju ofta varit vardagsporslin och många har gått sönder, så en del modeller är svåra att hitta.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Jag borde kanske inte svara eftersom jag inte vet kanske jag inte borde svara, men det jag vet är att Gustafsberg under den här tiden - 1910-talet tillverkade mängder med billiga flingodsserviser. Vet inte hur många av dem som har namn och hur väl dokumenterat det är. Serierna var vanligen ganska stora men ofta producerades de bara några få år och de har ju ofta varit vardagsporslin och många har gått sönder, så en del modeller är svåra att hitta.
      Hej FBQ! Tack för ditt snabba svar! Ja, det kan var så med mattallrikar som massproducerades och som användes i det vardagliga liv. Man var inte så rädd om porslinet då det var billigt. Tack än en gång för ditt svar!

      Comment

      Working...
      X