Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Start av en övrig aktivitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
    Tyvärr är jag alldeles för ung för att ha minnen om just gamla saker, jag får nöja mig med att vara intresserad av dem istället. Jag gjorde väl egentligen detta för att göra nåt kul och se hur folk tyckte till om det...
    Till skillnad från Er så har jag inga att prata med om mitt intresse, dels för att jag är väldigt ung (0% i min åldersgrupp är intresserade av detta) och dels för att det inte är många överhuvudtaget som är så intresserade som jag är.

    Med Vänliga Hälsningar
    DU
    Hallå där Ungfyndaren, jag tror faktiskt att jag är yngst på detta forumet. Håller med om att det kan vara svårt att hitta folk att prata om antikviteter och gamla prylar om, som tur är har jag min far som delar samma intresse och lärt mig mycket!

    Men om frågesporten blir av är jag gärna med, är väldigt flexibel när det gäller dag och tid. (Helst efter den 28e, då jag befinner mig på Island i några dagar till..)

    Comment


    • #17
      Jag tycker detta verkar kul, dessvärre jobbar jag rätt mycket och kan bara vara med sporadiskt. Om det går att ordna så att man åtminstone kan svara under 24h så är jag gärna med! Att bestämma en specifik tid då alla kan vara online samtidigt tror jag är svårt.

      Känner igen din situation, jag har nästan alltid varit några decennier yngre än resten av mina bekanta när det gäller mina samlarintressen och det är svårt att träffa jämnåriga. Mitt tips är att gå på samlarmässor/antikmässor! Där går det att möta andra med samma intressen och även yngre! Annars är det som Fbq skriver, mycket av det sociala har flyttat ut till Facebook. Men där är det tyvärr bara vissa ämnen det är fart på. I vissa andra ämnen tycks samlarna vara konservativa och inte lägga så mycket tid på sociala medier. Det är också svårt att överblicka över tid, så det aggregerade kunskapsvärdet blir litet, jämfört med här där en tråd kan leva i flera år.

      Hur som helst, kul med nya initiativ! Hoppas fler hakar på och provar att vara med en runda i alla fall!

      Comment


      • #18
        Hej Ungfyndaren

        Du skriver, ...-" Till skillnad från Er så har jag inga att prata
        med om mitt intresse, dels för att...". Jag tror många har
        samma erfarenhet, som du, att vi har ett intresse, men väldigt
        få i bekantskapskretsen, som delar intresset.

        För mig när det t ex gäller ungersk keramik, upptäckte jag mitt
        "nya intresse", i samtal med Magdi, som har en hel de böcker
        om "folkkonst" från Ungern.

        Kaffekvarnar, blev ett intresse för mig, tack vare att prata med min
        bror och ett nostalgisk samtal om vårt "anförtrodda hedersuppdrag",
        att mala kaffe med den gamla väggkvarnen hos farmor i Halmstad,
        Lillatorget och två kvarnarna en "turkisk" mässingskvarn jag fick med
        mig hem, 1965, från Grekland och en väggkvarn, som varit nerpackad
        sedan 1975.

        Så, jag pratar mest, med eventuella likasinnade på loppisar, om de
        finns.

        När det gäller Facebook och Instagram utfärdar jag en varning för att
        lägga ut bilder man ej vill få "stulna" med hjälp av Facebook och använda
        i andra sammanhang. Just nu diskuteras en ny EU-lag mot detta "otyg,
        för att stärka upphovsrätten.

        Hälsar
        Staffan
        Last edited by Staffan Kvist; 2018-06-25, 06:50.

        Comment


        • #19
          Nej, och jag jobbar heltid, vanligen udda tider, mycket kvällar och helger. När jag är ledig har jag en treåring att passa, så jag har väldigt svårt att veta när och för hur lång tid jag kan komma ifrån.

          Comment


          • #20
            Svårt att få ihop tider alltså, det får man ju inte glömma...

            Absolut, jag var uppe på en antikmässa i Stockholm och kollade för skojs skull runt där om det fanns jämnåriga, men tyvärr, det får bli att man talar med de äldre. Det är ju absolut inge fel med det, man får acceptera att den yngre generationen helt enkelt inte är intresserade lika mycket. En gemensam träff någonstans för alla antikintresserade här kanske skulle vara en möjlighet att få lära känna varandra lite bättre.

            P.S Det var faktiskt också min far som bidrog till att jag blev intresserad, först genom att gå på loppis, och sedan intresset för glaset och föremålen i sig.

            Med Vänliga Hälsningar
            DU

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
              Tyvärr är jag alldeles för ung för att ha minnen om just gamla saker, jag får nöja mig med att vara intresserad av dem istället. Jag gjorde väl egentligen detta för att göra nåt kul och se hur folk tyckte till om det...
              Till skillnad från Er så har jag inga att prata med om mitt intresse, dels för att jag är väldigt ung (0% i min åldersgrupp är intresserade av detta) och dels för att det inte är många överhuvudtaget som är så intresserade som jag är.

              Med Vänliga Hälsningar
              DU
              Hallå´du....
              Gjorde en gång i tiden en intervju med finansmannen Erik Penser, trevlig prick, storsamlare m.m.
              Han sa: Det enda som har ett värde här livet, värt att samla på, är vänner och intressen. Inte pengar, makt och härlighet.
              Då spelar ålder och kön ingen roll. Var glad att du är ung.
              Intressen måste ha näring, inspiration, och jag lovar dig att det är den äldre generationen som sitter på kunskap och som gärna delar med sig. Och jag vågar påstå att gemensamma intressen leder till vänskap.
              Tror att du funnit rätt forum, Pesanien (som jag brukar säga).

              Lite nya grepp är bra, men jag ställer i upp i frågesport...
              So long
              Kim

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå´du....
                Gjorde en gång i tiden en intervju med finansmannen Erik Penser, trevlig prick, storsamlare m.m.
                Han sa: Det enda som har ett värde här livet, värt att samla på, är vänner och intressen. Inte pengar, makt och härlighet.
                Då spelar ålder och kön ingen roll. Var glad att du är ung.
                Intressen måste ha näring, inspiration, och jag lovar dig att det är den äldre generationen som sitter på kunskap och som gärna delar med sig. Och jag vågar påstå att gemensamma intressen leder till vänskap.
                Tror att du funnit rätt forum, Pesanien (som jag brukar säga).

                Lite nya grepp är bra, men jag ställer i upp i frågesport...
                So long
                Kim
                Kloka ord! Det får man bära med sig genom livet...
                Då jag inte har möjlighet att åka runt till antikmässor och sådant av flera skäl så får jag försöka hitta folk här att prata med. Det är ju bara trevligt folk här som tur är!
                DU

                Comment

                Working...
                X