Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: De Aderton

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

De Aderton

Gissa (eller vet) vad de här 18 plåtringarna används till! Den minsta är 6 cm i diam. och den största är 20 cm i diam.
    Lycka till!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    apr 2009
    En ledtråd: Nästa vecka vid firandet av 17 maj kommer de väl till pass - och kanske även den 5 juni!

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ja Du Lars M. På Norges nationaldag och så på min namnsdag alltså (5-e juni=Bo), tihi tihi.
    Vad är det jag brukar fira med nu igen, ölringar kan det väl inte vara, något att skramla med
    då kanske. Någon sorts cymballiknande klockspel kanske, men det brukar jag inte ringa in
    namnsdagen med vad jag vill minnas.

Jag tycker detta ser ut som syltringar - ett av hushållsarbetets mest underskattade objekt. Man använder syltringar då man ska fylla glasburkar med sylt från stora krukan eller från stora kastrullen där man just har kokat sylten. Ringarna läggs på glasburkens kant och förhindrar att man slabbar ned kanten med sylt, vilket man är oändligt tacksam för då man slutligen ska skruva på locket eller hälla på stearin (är det stearin man häller på?).

Men som 17 maj-aktivitet är det kanske lite tveksamt.

hos os bruger fruen en linial når hun kreerer et højt kunstværk. Hver lidt længere end den foregående.

Svigerfar havde et sæt, men en linial er lettere at gøre ren. Vi har sæt idag,men bruger altså linialen.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    För kransekaka. Antar att 5 juni skall syfta på grundlovsdagen i Danmark. Har ju förstått att de är mer populära i Danmark och Norge.

Reg.datum
    apr 2009
    Visst har hose och FBQ rätt! Man gör ringar till en kransekake https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/kransekake. Men det går säkert lika bra med en linjal!
    Och HgF håll fingrarna borta från syltburken när varm paraffin hälls på
    Och en kransekage på Bo-dagen vore väl inte så dumt.
    Hade Joe Labero varit här hade han säkert kunnat trä alla arton i varandra.
    https://www.google.se/search?q=krans...JfrlhjNV4HVTM:
    Senast redigerat av Lars M den 2018-05-12 klockan 21:54.

Reg.datum
    apr 2009
    Förnyelse!
    Så även bland de 18. FUNKTION från Danmark har gett ut sex kransekagsformer i teflon som ger arton ringar! Förnöjelse 17 maj, 5 juni och kanske även 6 juni?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Tack Lars för dina underhållande inlägg!

Reg.datum
    apr 2009
    Tack själv! Kul att du uppskattar mina små inlägg och bilder så att vi håller igång PES.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •