Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Italiensk nyckelskylt...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Italiensk nyckelskylt...?

    Hallon,
    Har nog postat frågan tidigare, men nu repris. Många nyanlända kanske kan mer. En nyckelskylt i mässing (gåva från vän i Italien) med spegelvända sjöjungfrur under tjusig krona. Samlar på sjöjungfrur. Nu undrar jag, är det ett heraldiskt vapen och om ja, vilket? Kungligt?
    Hur gammal kan skylten vara?
    Nyputsad och åter på pardörren, nyfiken på härkomst. Tack på förhand...
    Kim
    Bifogade filer

  • #2
    Jag är ingen expert på kronor, men flera länder har liknande kronor för att symbolisera markiser. Nog inte kunglig i alla fall.

    Comment


    • #3
      Click image for larger version

Name:	1D9479E4-C35F-4756-9556-F5CEF9B4A191.jpg
Views:	1
Size:	13,0 KB
ID:	567854

      Kan den ha varit en del av en sådan här symbol, med fyra sirener?

      Comment


      • #4
        Napoli åter inte fel...

        Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
        [ATTACH]169748[/ATTACH]

        Kan den ha varit en del av en sådan här symbol, med fyra sirener?
        Ciao,
        Tack Jonas, tack för att du besvärat dig. Och du kan vara på rätt spår. Napoli är ju en gammal sjöstad. Vill minnas att min vän nämnde Napoli, men det så himla många år sedan. Nu kan jag inte öppna/förstora bilden i ditt senaste svar, kan du kanske förmedla adressen till länken?
        So long
        Kim
        Last edited by Kim von Platen; 2018-05-08, 22:58.

        Comment


        • #5
          "Two Sirens (Parthenope, Naples' symbol)" - Detail of the collar of Order of Two Sicilies (1813), belonged to Murat - gold and polychrome enamels - Naples, San Martino Museum, now at exhibition on Joachim Murat at Royal Palace of Naples, up to October 18, 2015 www.flickr.com/groups/napolinobilissima/discuss/721576549...

          Comment


          • #6
            1-0....

            Heja Napoli,
            Fullträff. Ribba in. Du är guld värd. Om man nu bortser från alla moppar och motorcyklar som stör gatubilden i Napoli. Hittade den här bilden med tvådelad fena och liknande krona. Siena? Att göra en nyckelskylt med en jungfru hade blivit fel.
            Nu vet vi ganska säkert att det är Siena, Napoli, men vad säger du och alla andra pesanier om åldern på galenskapet?
            So ng
            Kim
            Bifogade filer

            Comment

            Working...
            X