Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sybaron

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Så klart funktionen är viktig - ibland central. Jag har haft en spinnrock inköpt på 70-talet för många hundra (600 kr?) som var den tidens prisnivå. Jag försökte också spinna med den - det gick så-där. När det gäller mina andra väldigt vitt spretande samlarområden så är funktionen viktig. Mitt samlande spänner från skyttegravsknivar och designbestick i ena änden till glaspluntor och dalahästar i den andra. När det gäller glaspluntorna handlar det mest om en kräsen anhopning utan krav på funktion. Nya varianter läggs till de befintliga endast med önskemål att nyanskaffningen ska ha någon form av egen, unik "höjd".
    Men dalahästen - där de flesta har svårt att se någon direkt funktion - är desto mer insnärjd i just funktioner. Dels kopplat till äldre folkkonstsammanhang, dels i vid menig en del av Dalarnas traditionella och speciella näringsliv. Jag tror inte att det är en tillfällighet att hästen dök upp i provinsen Dalarna och inte i Närke, Bohuslän eller Blekinge. Några av funktionerna har varit och är: leksak, resevaluta, souvenir i bred betydelse, dels för provinsen Dalarna dels alltmer för hela Sverige. Min samling på ca 30 exemplar växer sakta. Senast (i början av 2017) kom två hästar av Snickar-Bosse i Leksand, en udda häst som i likhet med de udda Gudmundarna från Rättvik, anses tillhöra de traditionella dalahästarna. Jag har länge letar efter en Bosse-häst i rätt storlek - 18cm upp till öronen. Ja - ni hör - sådant är samlandet. Hästarna är förankrade i ett djupare och bredare sammanhang med gamla funktionella rötter i vardagsekonomi och skaparkraft. Jag kan ännu känna detta speciell sug i halsgropen då jag sitter och tokstirrar på mina favoriter. Där finns linjer som någon har valt en gång för längesedan och där kan finnas ett pastöst, reliefartat måleri i exakta slingor för att just denna häst ska bidra till att fylla grytan i stugan med mat och potatis.
    Last edited by HgF; 2018-05-10, 06:36.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
      åkej, ska försöka hålla mig tyst i fortsättningen - jag vet ju att jag inte är en riktig samlare.
      I förlängningen blir jag dock nåt slags... expert (menar jag inte, men se'n har nån, kanske spinnkursdeltagare, köpt en "spinnrock i gott skick" (eller värre: "fungerande skick") av en riktig samlare - och kan inte få densamma att fungera (ofta därför att den saknar själva grejen, nämligen spinnvingen). Sagda köpare kommer till mig, ibland påhejad av säljaren ("jamen, det är bara att skaffa en spinnvinge, hur lätt som helst") - .
      Det är här mina problem börjar: [min kursdeltagare] har blivit på-lurad en trasig grej - och den enda respons hen (eller jag) får är "jamen antikviteter är inte avsedda att användas" - oavsett köparen specificerade en "fungerande"...

      Alltså: kära samlare, samla vad ni vill! Men: när ni vill rensa därhemma - försök respektera de köpare som försöker att få ett *riktigt* (fungerande) föremål. Att "skratta bort" köparens önskemål är ofta att betrakta som oförskämt... (ja, eller korkat, då - men så kan de ju inte vara. Tror jag.)
      Det var inte meningen att nedvärdera dina erfarenheter. Privatsäljare kan ju oftast beskriva sina varor lite hursom. Min erfarenhet är att närmast helt strunta i säljarnas beskrivningar, de är lika ofta fel som rätt. Sedan antar jag att de flesta ändå inte spinner på sina spinnrockar och därför kanske inte ens vet hur man spinner och vad som krävs för att den skall fungera. Visst skulle även jag önska att fler säljare inte var så tvärsäkra på vad de har.

      Sedan har jag ju noterat samma sak, jag var in i en loppisbutik på 1990-talet där några köpare började granska en Husqvarna köttkvarn i gjutjärn och fråga om alla delar fanns. Loppisinnehavarna förundrade sig storligen och menade att köttkvarnen ju var antik och minsann bara skulle vara prydnad. Jag kan ju säga att jag har en sådan som är i alldeles utmärkt funktion, och skulle nog aldrig köpa en defekt för att ha som prydnad. Men visst, hade den varit 200 år äldre hade jag nog kunnat göra det.
      Last edited by FBQ; 2018-05-10, 07:55.

      Comment


      • #18
        Manuellt ska de va!

        Såklart maler man sina egna högrevsburgare och sin egen lever till
        julpastejen på en gammal köttkvarn från Husqvarna, lätta att göra
        rena är dom också. Sillbullar är också nam-nam.

        Comment


        • #19
          Hej

          När jag ser att ni skriver om kvarnar, så då vaknar
          jag till, för nu när det i det här fallet handlar om
          Husqvarna(samt andra) köttkvarnar, så vill jag in-
          stämma med prylsnubben.

          Magdi fotograferade valnötskvarnar på loppisar i
          Budapest och minsann såg de inte ut som Husqvarna
          köttkvarnar.

          Själv maler jag kokta kikärtor till falafel med alla
          kryddor. Den fungerar säkert också till att mala
          kastanjer till kastanjepuré(med vispgrädde)

          I matrecepten skriver de att man skall använda
          en mixer...nej tack då blir det ju inte rätt konsistens.

          Nyss mailade jag en "kaffeguidsida" om att som de
          skriver man får veva upp till 5 minuter med en manuell
          kaffekvarn...helt fel...med en kvalitetskvarn från 50-talet
          t ex en KYM behövs endast 25 "vevsvängar" till en riktigt
          stor(250-300 ml) morgonkaffemugg.

          Nyss skickade jag mail till Husqvarna museum för info om
          deras kaffekvarn, som numera också används av micro-
          bryggerier till att mala malt.


          Klart att kvarnar och spinnrockar skall fungera!

          Hälsar instämmande
          Staffan
          Last edited by Staffan Kvist; 2018-05-10, 12:53.

          Comment

          Working...
          X