Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverpokal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silverpokal

    Har en silverpokal med mycket gravyr, har varit någon form av vandringspokal. Finns det värde i en sådan trots gravyr? Vikten är 275 gram
    Bifogade filer

  • #2
    Du visar en bild där stämplarna är mindre än en myra! Vad tror du man ser från dem, inte mycket, men så mycket att din bägare i silver (kattfot) är gjord av GAB (Guldsmedsaktiebolaget) sannolikt i Stockholm efter 1912 (hexagonen med S), troligen på 1950-60 talet ...(kanske, för jag tycker mig skönja en 9a i årsstämpel).
    En tidsenlig och vacker gravyr kan vara OK, men i allmänhet sänker gravyren värdet. Dessutom beror det på om en störande gravyr kan avlägsnas. Det kan den om den, om den inte är för djupt graverad, men det kostar sekiner!

    Värdet är, som sagt, ett relativit begrepp, men någon skatt är din bägare inte. Den är för ny. Hade den varit från 1700-talet hade saken varit annan.

    Comment


    • #3
      Har inte sån stor kunskap i detta o ber om ursäkt för liten bild. Om jag nu fått till det ska det ligga en ny bild här med kanske bättre bild
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Tyvärr blev det inte just bättre. Beskär allt onödigt bort runt stämpelraden. Jag tittade ännu på din bild, men det enda man kanske ännu klara ut är tillverkningsåret. Vilken bokstav står framför 9an? Så skall en stämpelbild se ut:
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Att ta bort gravyr på bägare kan vara lite knivigt. För det första gället det att hitta en silversmed som klarar av det. Plåten i dessa bägare är tunn och brukar ligga på ca. 0,40-0,50 mm. Räknar man då djupet på handgravyren återstår i bästa fall en tjocklek på ca. 0.20 mm. då kan man se nageln i plåten när man drar den på insidan,
          så det spelar ingen roll om gravyren är kvar eller inte.
          Tyvärr översvämmas marknaden av sk. bonnbägare från 1900-talet, vilket återspeglas i värdet.
          Räkna kallt med ett skrotvärde på 600- 700:-

          Comment

          Working...
          X