Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wisby 1879

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Wisby 1879

    Karta över Wisby från 1879, alltså året efter
    att järnvägen kom till stan.......................!
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tillhör den exklusiva sekt som har åkt med detta tåg - detta som barn ett flertal gånger på 1950-talet. Jag minns Visby Centralstation som försökte spela rollen av en stor internationell Hauptbahnhof. Där fanns flera perronger med små tak över och hela systemet var förstås smalspårigt. Som slyngel med modelljärnvägsintresse fanns där mycket intressant att titta på. I banområdets utkant stod små ånglok parkerade. Hela järnvägen var i en slags barn-skala. Då och då ekade Visby-Centralens stolthet - ett metalliskt högtalarsystem: "Persontåg mot Tingstäde, Othem, Lärbro, avgår från spår ett - tag plats, stäng dörrarna".
    Last edited by HgF; 2018-05-06, 02:15.

    Comment


    • #3
      Trevlig, jag är ju svag för kartor. Har ingen motsvarande av Visby, en lite lik från Stockholm från 1880-talet oinramad. I Wennerstens "En ny bok om Wisby" från 1913 finns en karta över Visby och en annan över dess omgivningar. I Cohrs atlas (har en från 1894) finns även en karta över Visby, men då infälld i en karta över Gotland. Annars har jag ju en karta över Gotland i färglitografi från sen 1860-tal, det är en av en mängd länskartor som uppenbart är tagna ur ett band.

      Själva järnvägstationen i Visby finns ju faktisk ännu kvar, men perronger och ett par symboliska ledningsstolpar men spåret är ju sedan länge borta.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Jag tillhör den exklusiva sekt som har åkt med detta tåg - detta som barn ett flertal gånger på 1950-talet. Jag minns Visby Centralstation som försökte spela rollen av en stor internationell Hauptbahnhof. Där fanns flera perronger med små tak över och hela systemet var förstås smalspårigt. Som slyngel med modelljärnvägsintresse fanns där mycket intressant att titta på. I banområdets utkant stod små ånglok parkerade. Hela järnvägen var i en slags barn-skala. Då och då ekade Visby-Centralens stolthet - ett metalliskt högtalarsystem: "Persontåg mot Tingstäde, Othem, Lärbro, avgår från spår ett - tag plats, stäng dörrarna".
        Riktigt trevlig sekt, kan föreställa mig upplevelsen när Du åkte smalspårigt som liten parvel. Själv glömmer jag aldrig
        semesterresan från Borås till sommarstugan i Varberg på 50-talet innan min far skaffade sin första PV, den duvgrå som
        fick heta Herman.
        Tåget stannade vid ALLA samhällen mellan Borås och Varberg. Resan avslutades med att konduktören förkunnade:
        "Nästa Vajbej" i mina öron.

        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Trevlig, jag är ju svag för kartor. Har ingen motsvarande av Visby, en lite lik från Stockholm från 1880-talet oinramad. I Wennerstens "En ny bok om Wisby" från 1913 finns en karta över Visby och en annan över dess omgivningar. I Cohrs atlas (har en från 1894) finns även en karta över Visby, men då infälld i en karta över Gotland. Annars har jag ju en karta över Gotland i färglitografi från sen 1860-tal, det är en av en mängd länskartor som uppenbart är tagna ur ett band.

        Själva järnvägstationen i Visby finns ju faktisk ännu kvar, men perronger och ett par symboliska ledningsstolpar men spåret är ju sedan länge borta.
        Även jag är svag för kartor efter att ha jobbat nästan ett helt arbetsliv på stadsingenjörskontor.
        Detta innebär att intresset för kartor är i paritet med vetskapen om arbetet bakom en bra genomarbetad
        och vacker do. är priset dessutom endast 80:-, då slår man till...!
        Last edited by prylsnubben; 2018-05-06, 23:25.

        Comment


        • #5
          Är nog flera av oss som är förtjust i kartor. Har est som ger mig glädje på väggarna hemma.

          Comment


          • #6
            Själv har jag ganska fullt på väggarna så jag försöker undvika att köpa för den. Den här hade jag garanterat köpt om jag sett den för 80:-, men här på ön hade det nog inte gått att hitta den gör det. Den finns som reproduktion också, har sett en del sådana säljas förhållandevis dyrt här.

            Comment


            • #7
              Inga bilder...

              Hallå,
              Visst är det trevligt med äldre kartor, ofta dekorativa, och speciellt om kartorna har en koppling till familjen, uppväxten, härkomsten eller bara ett kärt strandhugg. Tänkte visa några exempel som då sa bildprogrammet (I-photo) att nu får det vara nog, jag orkar inte längre.
              Kanske har Visbyvännen Hgf sparat en liten karta av staden (1600-tal?). Om ja, lägg gärna in den.
              So long
              Kim

              Comment

              Working...
              X