Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Radioaktiva fynd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Radioaktiva fynd

    Hej! Gjorde i helgen mina första "uranfynd". Det blev två skålar och en ljusstake i uranglas.
    Det skulle vara kul att få lite mer information om dem (tillverkare och någorlunda exakt ålder) Har ingen direkt kunskap om just sådana här föremål (mer än att det är uranglas) så jag ställer frågan till er. (Ljusstaken inte på bild)

    Click image for larger version

Name:	IMG_0777.jpg
Views:	1
Size:	149,4 KB
ID:	685260Click image for larger version

Name:	IMG_0778.jpg
Views:	1
Size:	131,2 KB
ID:	685261Click image for larger version

Name:	IMG_0780.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	685262Tacksam för alla svar!
    Ungfyndaren
    Last edited by Ungfyndaren; 2018-04-24, 08:53.

  • #2
    Det finns en hel del om uranglas här: http://precisensan.com/antikforum/sh...10941-Uranglas

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Det finns en hel del om uranglas här: http://precisensan.com/antikforum/sh...10941-Uranglas
      Lars M
      Jodå, där har jag varit inne tidigare också, det finns många roliga grejer på sidorna, dock inte något som liknar mitt.

      Comment


      • #4
        Inga ideér kring tillverkare? Skulle vara riktigt kul att veta!

        Comment


        • #5
          Mönstret återfinns vid Eda och kallas där Tokyo. Möjligt att andra bruk gjorde liknande.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
            Mönstret återfinns vid Eda och kallas där Tokyo. Möjligt att andra bruk gjorde liknande.
            Tack för informationen! Vilken årsperiod rör vi oss i då?

            Comment


            • #7
              Tokio var så vitt jag vet ett särskilt Eda-mönster, men därom kan man ju inte vara 100 % säker. Mönstret kan ha funnits med redan från 1910-talet och tillverkades ungefär 20 år framåt. Färgen kallades för annagrün och "uppfanns" i Böhmen på 1820-talet. I senare delen av 1800-talet började glasbruken köpa sina färgpulver utifrån. De fick varuprov i form av glasstavar i olika färger och beställde efter katalognummer eller beteckning. Annagrün med uraninnehåll användes också tillsammans med andra grönfärgande kemikalier och de flesta ljust genomsiktligt gröna vitvinsglasen i serviserna innehåller så pass mycket annagrün att de reagerar för UV-ljus. Man kan alltså finna radioaktivitet i glas som inte har Tokio-glasens ganska säregna gulgröna färg. Den största årsmängden Annagrün som Eda köpte var 1912. Tokio är nog det mönster man oftast ser i annagrün.

              Comment


              • #8
                eftersom jag ägnar en del av min tid att finna (önskar jag kunde säga "dokumentera", men...) etsade glas:
                jag mindes tydligt att jag stött på Tokio i digitaltmuseum.
                Sålunda sökte jag i digitaltmuseum - fann 2 - här finns det ena https://digitaltmuseum.se/021026700148/glas (det andra härrör från samma servis).

                Anledningen att jag överhuvud taget svarar är referensen till Svenska Kristall - såvitt jag förstått kan föremål ur Kristallbolagets kataloger vara tillverkade varsomhelst. Dessutom liknar ju mitt fynd i digitaltmuseum i viss mån Pall Mall (en av Kristallbolagets stora exportsucceer), som dessutom under en period tillverkades på Eda. Nu har detta visserligen ingenting med trådstartarens föremål att göra - jag blev bara intresserad av "Tokio" som namn...

                Vet du, Gärdsle, var jag/vi kan finna Eda-kataloger (helst online)?

                hls,
                Kerstin på Bergdala glastekniska museum

                Comment


                • #9
                  Jag ber om ursäkt, Kerstin, men jag stavade namnet på pressglasserien från Eda fel. Den stavas Tokyo inte Tokio och handlar alltså om pressglas. Jag skall se om jag i mitt kontaktnät kan rota fram någon Eda-katalog. Vilken tid är du mest intresserad av?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                    Tokio var så vitt jag vet ett särskilt Eda-mönster, men därom kan man ju inte vara 100 % säker. Mönstret kan ha funnits med redan från 1910-talet och tillverkades ungefär 20 år framåt. Färgen kallades för annagrün och "uppfanns" i Böhmen på 1820-talet. I senare delen av 1800-talet började glasbruken köpa sina färgpulver utifrån. De fick varuprov i form av glasstavar i olika färger och beställde efter katalognummer eller beteckning. Annagrün med uraninnehåll användes också tillsammans med andra grönfärgande kemikalier och de flesta ljust genomsiktligt gröna vitvinsglasen i serviserna innehåller så pass mycket annagrün att de reagerar för UV-ljus. Man kan alltså finna radioaktivitet i glas som inte har Tokio-glasens ganska säregna gulgröna färg. Den största årsmängden Annagrün som Eda köpte var 1912. Tokio är nog det mönster man oftast ser i annagrün.
                    Tack för den utförliga informationen!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                      Jag ber om ursäkt, Kerstin, men jag stavade namnet på pressglasserien från Eda fel. Den stavas Tokyo inte Tokio och handlar alltså om pressglas. Jag skall se om jag i mitt kontaktnät kan rota fram någon Eda-katalog. Vilken tid är du mest intresserad av?
                      jag förstår - det var som sagt namnet som triggade mig.

                      Period: Lersjö skriver ju att Eda fick Reijmyres pantograf 1926. (såvitt jag förstår hade E redan guillochermaskiner) - men, tja , tider från '26 -> ?

                      jag är i färd med att stor-uppdatera vår tidslinje (http://bergdala-glastekniska-museum....tidslinje.html) - är inte klar än, men tar mycket gärna emot kompletterade/kontrasterande/annan info - tex skulle vi väldigt gärna ha bilder på fd Reijmyre-panton! (så'n tur har vi kanske inte, men önska kan man ju)

                      häls,
                      Kerstin

                      Comment

                      Working...
                      X