Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressad skål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pressad skål

    Jag frågar för en annan!
    Skåldelen verkar vara pressad med slipad hackig kant, benet är ju blåst, ser foten lite dåligt,
    frågan är om någon hittar denna (liknande) i någon kurant, vilket bruk kan tänkas?
    tyvärr har jag inget mått på den.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

  • #2
    Här är en lite lik i alla fall............
    Auctionet har nätauktioner med inredning, design, konst och vardagsantikviteter. Vi samlar Europas auktionshus. Bjud på auktion idag.

    Du kanske inte blir så mycket klokare av det, men. men....

    Comment


    • #3
      jeg har set eksemplar i Danmark. Skålen er ikke presset.

      Comment


      • #4
        Det var upp en nästan likadan här ganska nyligen. Modellen här till andra hälften av 1800-talet och är ganska vanlig, tror inte den kan knytas till något specifikt glasbruk, det är nog ganska många som gjort modellen.

        Som hose tror jag inte att den är pressad.

        Comment


        • #5
          Tackar er för synpunkter om skålen, kan ju vara Danmark, mycket var ju likt den på auktionen Snubben,
          andra halvan på 1800 stämmer nog bra, ser en liknande modell från Fåglavis glasbruk 1883.

          Min tanke om pressad var själva skåldelen, ben och fot sattes på sedan, men är skålen inte pressad så är den fastblåst i järnform, på Fåglaviks skålen står det slipad, det är väl ben och fot.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Tackar er för synpunkter om skålen, kan ju vara Danmark, mycket var ju likt den på auktionen Snubben,
            andra halvan på 1800 stämmer nog bra, ser en liknande modell från Fåglavis glasbruk 1883.

            Min tanke om pressad var själva skåldelen, ben och fot sattes på sedan, men är skålen inte pressad så är den fastblåst i järnform, på Fåglaviks skålen står det slipad, det är väl ben och fot.
            Hirvi
            Ja, kanten är ju också slipad. Jag undrar om inte hela skålen är slipad. Visst, man kan ha använt en järnform för att få till formen, men för att få facetterna riktigt jämna och ljusbrytande brukar ytorna slipas. Det går inte att se på bilden om så är fallet men det kanske du kan se om du studerar skålen närmare.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Ja, kanten är ju också slipad. Jag undrar om inte hela skålen är slipad. Visst, man kan ha använt en järnform för att få till formen, men för att få facetterna riktigt jämna och ljusbrytande brukar ytorna slipas. Det går inte att se på bilden om så är fallet men det kanske du kan se om du studerar skålen närmare.
              Ja är den riktigt påkostad så kan den ha slipade ytor, nu har jag tyvärr inget annat än bild,
              får se framöver då.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Ja är den riktigt påkostad så kan den ha slipade ytor, nu har jag tyvärr inget annat än bild,
                får se framöver då.
                Hirvi
                Påminner mkt om Eda´s skål "Axel". Har haft en del småskålar/saladierer med den taggiga överkanten och enkel slipning med facettsidor. Håller ett kort på Eda men även Reijmyre är en stark kandidat.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Påminner mkt om Eda´s skål "Axel". Har haft en del småskålar/saladierer med den taggiga överkanten och enkel slipning med facettsidor. Håller ett kort på Eda men även Reijmyre är en stark kandidat.
                  Tackar för synpunkter, förstår att den kan vara svår, Eda saknar väl en del kuranter.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Tackar för synpunkter, förstår att den kan vara svår, Eda saknar väl en del kuranter.
                    Hirvi
                    I lersjös bok: Gammalt Glas finns bild på Axel, som både har luft i benet, samma fot och den taggiga överlinjen. Svårt att från bokens foto göra sig en uppfattning om den på fler sätt liknar din.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      I lersjös bok: Gammalt Glas finns bild på Axel, som både har luft i benet, samma fot och den taggiga överlinjen. Svårt att från bokens foto göra sig en uppfattning om den på fler sätt liknar din.
                      Tackar för tipset, har boken, får kolla i någon låda.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Skålen är blåst i form och slipad. Uddarnas utformning och benets form och slipning skiljer sig från "Axel" i Edas priskurant 1890. Jag tror den är gjord 1870-1910 då slipning av alla slag var på modet. Det är före den tid man kan säga vilket glasbruk som tillverkat eftersom mönsterskydd saknades och likriktningen var stor. Kuranterna från tiden visar att glasbruken tillverkade i stort sett samma varor. De hade ofta t.o.m samma namn.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                          Skålen är blåst i form och slipad. Uddarnas utformning och benets form och slipning skiljer sig från "Axel" i Edas priskurant 1890. Jag tror den är gjord 1870-1910 då slipning av alla slag var på modet. Det är före den tid man kan säga vilket glasbruk som tillverkat eftersom mönsterskydd saknades och likriktningen var stor. Kuranterna från tiden visar att glasbruken tillverkade i stort sett samma varor. De hade ofta t.o.m samma namn.
                          Tackar gärdsle för ett uttömmande svar
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • #14
                            Jag ser att Håkan Lersjö i "Gammalt glas" anger att skålar med slipmönstret "Axel" finns i Edas priskurant åtminstone redan 1862.

                            Comment

                            Working...
                            X