Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på allt och en fråga om blomma i glas, Paul kadelv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ny på allt och en fråga om blomma i glas, Paul kadelv?

    Hej på er!

    Vill börja med att tacka för ett trevligt forum och jag är mkt glad att jag hittade hit!

    Jag är en mycket nybliven samlare på glas och kristall m.m.
    Jag har tidigare bara känt till Mats Jonasson, Målerås, då jag i många år haft en duk (!?!) ur kollektionen. (om någon kan tipsa om vart man möjligtvis kan hitta mer textil, vore jag oerhört tacksam) Har länge velat utöka "samlingen" men inte haft ekonomi, eller rätta viljan att prioritera konst och design så högt, just då.
    Men så vann jag 5 st Mats Jonasson och några andra objekt, som för mig då kom från helt okända formgivare.
    Sedan dess har jag blivit helt såld på området. Det finns så många delar glädje i detta intresset!
    Allt från att hitta objekt, leta formgivare och tyda signaturer, till att lära sig om konsten, historian bakom glasverken, mästarna, etc, etc. Det finns mycket guld att gräva här!

    Önskar nästan att jag kunde nöjt mig med Mats Jonasson dock, allt blev så mkt mer invecklat när Höglund, Wärff, Bäckström, Håkansson mfl, blandade sig i..!
    Men hjärtat talar utan förbehåll och jag lyssnar så gärna då.
    Det är också en särskild spänning och blir en mkt speciell vinst, att köpa ett okänt objekt man fastnat för och sedan upptäcka formgivaren bakom.

    Jag har sett att det finns oerhörd kunskap här och jag hade blivit mycket glad om någon kan hjälpa mig med information bakom några av mina osignerade objekt.
    All info är av intresse och uppskattas oerhört mycket!

    Kan detta vara en Paul Kadelv?
    Det finns en liten, liten bit kvar av en rosa och silvrig etikett, men jag har inte lyckats tyda någon bokstav eller dylikt dock.

    Med vänliga hälsningar!
    Skogens Click image for larger version

Name:	20180418_180613.jpg
Views:	2
Size:	87,6 KB
ID:	685228Click image for larger version

Name:	20180418_180445.jpg
Views:	2
Size:	102,5 KB
ID:	685227Click image for larger version

Name:	20180418_180534.jpg
Views:	2
Size:	52,6 KB
ID:	685229Click image for larger version

Name:	20180418_180559.jpg
Views:	1
Size:	132,7 KB
ID:	685230
    Last edited by Skogens; 2018-04-19, 16:07.
Working...
X