Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oplacerbar skål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Oplacerbar skål

    Click image for larger version

Name:	F082CF5B-2445-407C-BC56-6F447487D9C2.jpg
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	685224
    Click image for larger version

Name:	A4B28B5F-7C59-4C6E-9744-D990F323E9B8.jpg
Views:	1
Size:	112,3 KB
ID:	685225
    Click image for larger version

Name:	922B81C2-EE7E-4B98-8066-419D2C8CC80E.jpg
Views:	1
Size:	116,8 KB
ID:	685226

    Är det någon som känner igen stilen på den här lergodsskålen?
    Den är ovanligt lätt och mer eller mindre oanvänd.
    För mig känns den ”gammal”, men den saknar helt slitage.

  • #2
    Kan den möjligtvis vara från Storbritannien, eller tänker jag helt fel då?

    Comment


    • #3
      Gammal är ju alltid relativt, jag skulle väl säga att med en assymetrisk nonfigurativ dekor, uppenbart avsiktligt så är den nog inte äldre än 1900-tal. Att den är pressad och inte drejad pekar ju också på att den är nyare även om det är en teknik som använts vid storskalig tillverkning mycket tidigt.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Gammal är ju alltid relativt, jag skulle väl säga att med en assymetrisk nonfigurativ dekor, uppenbart avsiktligt så är den nog inte äldre än 1900-tal. Att den är pressad och inte drejad pekar ju också på att den är nyare även om det är en teknik som använts vid storskalig tillverkning mycket tidigt.
        Hallå och god morgon,
        Har livlig fantasi och tycker mig se en fossil i skålen. En vacker utdöd fågel. Bergarter är svåra att tidsbestämma
        för en amatör. So long....

        Comment


        • #5
          Tack båda för era svar.

          Nog liknar det en fågel, nu när du säger det. Undrar ifall det är medvetet, hmhm?

          Jag tycker fortfarande att den ser drejad ut, FBQ, men jag missar antagligen något.
          Vad är det som får dig att säga pressad?

          När jag googlade lite, så har jag hittat en del liknande skålar från USA.
          Här är en, som man tror är inspirerad av tyskt lergods.

          Comment


          • #6
            Själv tyckte jag att det mest liknade en räka eller havskräfta, men kanske är själva tanken att man skall få bestämma själv.

            Jonasgun, tittar mer noga och ser nu att den är drejad, vet inte om jag lurade mig av att drejspåren inte är så tydliga på utsidan.

            Comment


            • #7
              "Marbeled slipware" associerar jag mest med england men det har ju gjorts på andra håll. Den är ju dock vad jag alltid sett antingen yttäckande eller geometriskt placerad. Men visst kan man ha influerats av sådan dekor.

              Men visst, i stället för att se "räkor" eller annat kan man kanske se det som att man börjat marmorera skålen och avbrutit efter att ha gjort 1/4.
              Last edited by FBQ; 2018-04-20, 09:52.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                "Marbeled slipware" associerar jag mest med england men det har ju gjorts på andra håll. Den är ju dock vad jag alltid sett antingen yttäckande eller geometriskt placerad. Men visst kan man ha influerats av sådan dekor.

                Men visst, i stället för att se "räkor" eller annat kan man kanske se det som att man börjat marmorera skålen och avbrutit efter att ha gjort 1/4.
                Hallå god middag,
                Vill tro att herrarna är på rätt spår. Gillar den. Fågel eller fisk, det är frågan. Kanske är det bara en välbevarad ödla?
                So long..

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Fågel eller fisk, det är frågan.
                  Svaret ligger väl i vanlig ordning någonstans mittemellan.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    "Marbeled slipware" associerar jag mest med england men det har ju gjorts på andra håll. Den är ju dock vad jag alltid sett antingen yttäckande eller geometriskt placerad. Men visst kan man ha influerats av sådan dekor.

                    Men visst, i stället för att se "räkor" eller annat kan man kanske se det som att man börjat marmorera skålen och avbrutit efter att ha gjort 1/4.
                    Då kör vi på England tills vidare, även om jag håller med dig om att de brukar vara mer symmetriska då.

                    Comment


                    • #11
                      Finns det för övrigt någon term för "slip ware" på svenska?
                      Att den handlar om engobering är klart, men som substantiv för godset? Engobegods?

                      Comment


                      • #12
                        Jag har för mig att "Engelsk keramik" kallar den här typen av engobe för just slipware. Sedan vet jag inte om det är vedertaget.

                        Comment

                        Working...
                        X