Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens fynd - dagens lektion i glasblåsning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dagens fynd - dagens lektion i glasblåsning...

    Denna fick komma hem.
    Så fascinerande. Försöker förstå hur glasblåsaren gjort.
    Bottnen ser ut att vara äldre än resten, men så kan det ju inte vara...
    Själva kannan är blåst i ett och pipen utdragen med tång....
    Handtaget ditlagt...
    Bubblor i glaset + lite annat som ser ut som "smuts"...
    Ganska kall glasmassa eller....

    Finns det några skickliga glasblåsare som vill berätta mer?
    Bifogade filer

  • #2
    Studerar vidare...

    Liknar mycket kannor som gjorts under romarriket men också en typisk Charles Schneider France ca 1920.
    Hittar dock ingen bild där bottnen syns...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Ingvihel Visa inlägg
      Studerar vidare...

      Liknar mycket kannor som gjorts under romarriket men också en typisk Charles Schneider France ca 1920.
      Hittar dock ingen bild där bottnen syns...
      Det kan ju vara han som gjort den, ser ju ut som syd Europa före 1950, den är ju färgad med krossat färg glas,
      grepen fäster dom oftast bakvänt mot i dag, vi i Sverige gjorde det på 1800 talet, lite märkligt med flaskbrun grepe och fot,
      kanske dom hade färdig brun glasmassa i en degel, botten är ju puntlad, mynningen klipper man upp för att få den formen.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Tack för ditt svar Hirvi!

        Intressant med färgat krossat glas. Det var nytt för mig. Ja på den tiden var återbruk en vanlig sak..

        Det där flaskbruna reagerade jag som lek"kvinna" också på.
        Hade blåsaren först bottnen och fäste sedan ett ämne på den som han blåste upp och rullade i krossat färgat glas?
        Tycker det är så spännande att se-veta-förstå steg för steg hur det går till. I somras tillbringade vi flera dagar vi Glashyttorna i Småland (Målerås och nya Orrefors) och följde med hur Carlos fick till otroligt fina saker. Så fascinerande. Glas är det mest levande material jag känner till.

        (hirvi är mitt skyddsdjur)

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Ingvihel Visa inlägg
          Tack för ditt svar Hirvi!

          Intressant med färgat krossat glas. Det var nytt för mig. Ja på den tiden var återbruk en vanlig sak..

          Det där flaskbruna reagerade jag som lek"kvinna" också på.
          Hade blåsaren först bottnen och fäste sedan ett ämne på den som han blåste upp och rullade i krossat färgat glas?
          Tycker det är så spännande att se-veta-förstå steg för steg hur det går till. I somras tillbringade vi flera dagar vi Glashyttorna i Småland (Målerås och nya Orrefors) och följde med hur Carlos fick till otroligt fina saker. Så fascinerande. Glas är det mest levande material jag känner till.

          (hirvi är mitt skyddsdjur)
          Ja Carlos jobbar mycket med färgtrådar som han bränner på posten, det är tidsödande.

          Färgat krossglas använder man fortfarande, man kan göra kross på flera sätt, man kan värma upp helgjutna färgade tappar och blåsa upp kulor som apelsiner och sedan slå sönder dom, då får man olika stora flagor färg som man rullar det varma glaset i, sedan värmer man in krossen så det smälter samman med glaset, blåser upp till lagom storlek, sedan tar man en ny omgång klarglas ur degeln över allt detta, då ligger färgen i mitten mellan två lager glas.
          Sedan formar man till kannan, lägger på det bruna glaset och formar foten, sedan sätter man en pipa med klas på under foten (puntel) kallas det, knackar bort pipan man hade i mynningsändan, då kan man jobba med punteln och värma in halsen klippa och forma, det sista så sätter man på grepen.

          Oftast är man två till detta jobbet, men det går att fixa själv när man är van.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Tack Hirvi,

            Mycket bra och förståeligt förklarat.
            Också roligt att höra att glas kan "återanvändas" på det sättet.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Ingvihel Visa inlägg
              Tack Hirvi,

              Mycket bra och förståeligt förklarat.
              Också roligt att höra att glas kan "återanvändas" på det sättet.
              Tack! men det är nog lite fel att säga återanvändas, man köper oftast färgtappar och färdigkrossat glas från
              Tyskland mf länder, det är företag som smälter och tar fram färgat glas och säljer till glashyttor runt om i världen.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #9
                Ahhhaaaaaaaaa

                Pluttaglas har jag fått höra, kallades det sista som glasblåsaren gjorde för "dagen" av s.a.s. dagens rester.
                Kommentarer om det?

                Comment


                • #10
                  Pluttaglas var nog ett uttryck i Småland, det hörde man inte i Västergötland, berodde nog på var man bodde.

                  Hade man färgat glas i deglar så var det vanligt förr att dom tog upp det sista färgade glaset och välsade ut tappar som man sedan sparade, dom kunde användas sedan för färgning på olika vis, du har hört rätt!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #11
                    På denna tråd diskuteras en liknande kanna:

                    Comment

                    Working...
                    X