Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor leksakskran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor leksakskran

    Någon som vet något om denna leksakskran? Jag återupptäckte den nyss på vinden. Den kom till huset på 70-talet och redan då förmodades den vara väldigt gammal. Stor är den. Bara armen på kranen är cirka 75 cm lång. Det syns rester av ett gammalt märke på "karossen" men det går inte att läsa längre. Någon som vet något eller har en kvalificerad gissning?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	685088Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	77,6 KB
ID:	685089

  • #2
    Roligt lyft...

    Ursprungligen postat av pingis Visa inlägg
    Någon som vet något om denna leksakskran? Jag återupptäckte den nyss på vinden. Den kom till huset på 70-talet och redan då förmodades den vara väldigt gammal. Stor är den. Bara armen på kranen är cirka 75 cm lång. Det syns rester av ett gammalt märke på "karossen" men det går inte att läsa längre. Någon som vet något eller har en kvalificerad gissning?[ATTACH]169128[/ATTACH][ATTACH]169129[/ATTACH]
    Hallå Pingis,
    En gissning är Tyskland. En annan tidig, före 30-talet. Det fanns många tillverkare så jag vågar inte ens gissa... so long...

    Comment


    • #3
      Tack Kim. Sedan jag lade ut bilderna har jag tittat lite mer. En underlighet är att däcken som kranen rullar på fortfarande är skapligt mjuka. De är tillverkade av ett rödtonat nästan transparent plastmaterial. De är uppenbarligen original men känns alldeles för fräscha för att vara från 30-talet. Det måste vara en väldigt god kvalitet på plasten för jag vet med säkerhet att kranen är gammal. Jag har bildgooglat på gamla leksakskranar på engelska och tyska men inget liknande dyker upp.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av pingis Visa inlägg
        Tack Kim. Sedan jag lade ut bilderna har jag tittat lite mer. En underlighet är att däcken som kranen rullar på fortfarande är skapligt mjuka. De är tillverkade av ett rödtonat nästan transparent plastmaterial. De är uppenbarligen original men känns alldeles för fräscha för att vara från 30-talet. Det måste vara en väldigt god kvalitet på plasten för jag vet med säkerhet att kranen är gammal. Jag har bildgooglat på gamla leksakskranar på engelska och tyska men inget liknande dyker upp.
        Hallå igen,
        Du kan göra en trevare på USA och/eller forna öststaterna. Tror det är lastkran för hamnar. Du kan också kontakta Leksaksmuseum i Sthlm och/eller Peter Pluntky (ppuntki@chello.se) eller Mike Matuska (0706-556575). Hälsa från mig...
        so long
        Kim
        PS. Adressuppgifterna kan vara gamla.

        Comment


        • #5
          Micke Matuska RIP
          Någonstans i mitt inre viskar en röst som säger att Micke Matuska icke längre vandrar bland oss levande här på jorden. Min leksakssamlade kompis hävdar att dödsfallet inträffade i augusti 2016.

          PES:ar som är skickliga Googlare kan undersöka saken och återkomma hit.
          Jag får bara upp en massa trams och sökmotoroptimeringar.

          Comment


          • #6
            Död... men alltid ihågommen i mitt hjärta..

            Hallå HgF,
            Tack, det visste jag inte. Dålig på dödsannonser. Död 2016. Vi seglade lite på 95:an Thelma på 60-talet. Och han hade en bra kvarterskrog i Gamla Stan. Auktioner på nätet. Köpte lite Elastolin. Så Pingis, ring inte honom, det har ringt in... So long...

            Comment


            • #7
              Jag googlade på Micke Matuska och det verkar stämma att han vandrat vidare. Jag har precis mejlat herr Pluntky. Jag återkommer om jag får reda på något. Till dess är alla välkomna att fortsätta gissa och spekulera kring kranens ursprung.

              Comment


              • #8
                Peter Pluntky är en hyvens man. Snabbt som blixten svarade han och sorterade bort några icke tänkbara tillverkare. Han gissade precis som Kim v P på Amerika eller Sovjet. Något exakt ursprung för kranen kände inte herr Pluntky till så jakten går vidare.

                Comment

                Working...
                X