Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johannislund

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Johannislund

    2 buteljer märkta J 2/3 LITER från Johannislunds glasbruk i Finland. Någon som tror sig inneha någon Finländare som kanske kan vara okänd för oss andra nördar ? Jag försöker få lite grepp om vad som en gång producerades av deras glasbruk.
    Bifogade filer

  • #3
    Tack prylsnubben, jo de 2 hade jag koll på. Dock saknas j 1/3 LIT i botten i min samling.

    Comment


    • #4
      Trevliga flaskor, vad är det för ålder på dem?

      Jag har inga ovanliga finska flaskor att bidra med men har en Wiiala ⅓ LIT som har ett S långt ner på sidan och är lite frågande till vad S:et står för. Finns det på alla?
      Bifogade filer

      Comment


      • #5
        Tack för bild Gorb. Tja att det står S har jag faktiskt inget svar på. Trodde först att det ev berodde på en skada i formen och att bara råkat se ut som S, men det verkar ju faktisk vara bokstaven S. Vad gäller ålder på mina båda J 2/3 LITER så tippar jag på strax efter 1900. Båda har 4 st luftvårtor längst ut på bottenkanten.

        Comment


        • #6
          Ursprungligen postat av Gorb Visa inlägg
          Trevliga flaskor, vad är det för ålder på dem?

          Jag har inga ovanliga finska flaskor att bidra med men har en Wiiala ⅓ LIT som har ett S långt ner på sidan och är lite frågande till vad S:et står för. Finns det på alla?
          Det ser snarare ut son en tvåa i formen som blir speglad i flaskan.

          Comment


          • #7
            Ett hål mindre i samlingen en 1/3 flaska med inget på bröstet bara J i botten och en ring/upphöjning runt hela flaskan efter tvådelad form.
            Lite naggad i knoppen men det får man stå ut med.
            Bifogade filer

            Comment

            Working...
            X