Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Johannislund

Johannislund

2 buteljer märkta J 2/3 LITER från Johannislunds glasbruk i Finland. Någon som tror sig inneha någon Finländare som kanske kan vara okänd för oss andra nördar ? Jag försöker få lite grepp om vad som en gång producerades av deras glasbruk.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Thumbs up

Tack prylsnubben, jo de 2 hade jag koll på. Dock saknas j 1/3 LIT i botten i min samling.

Trevliga flaskor, vad är det för ålder på dem?

Jag har inga ovanliga finska flaskor att bidra med men har en Wiiala ⅓ LIT som har ett S långt ner på sidan och är lite frågande till vad S:et står för. Finns det på alla?

Tack för bild Gorb. Tja att det står S har jag faktiskt inget svar på. Trodde först att det ev berodde på en skada i formen och att bara råkat se ut som S, men det verkar ju faktisk vara bokstaven S. Vad gäller ålder på mina båda J 2/3 LITER så tippar jag på strax efter 1900. Båda har 4 st luftvårtor längst ut på bottenkanten.

GLAS & Lergods -frälst Glasdykarens avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ekerö "Mälarens pärla" Stockholm region Sweden
    Citat Ursprungligen postat av Gorb Visa inlägg
    Trevliga flaskor, vad är det för ålder på dem?

Jag har inga ovanliga finska flaskor att bidra med men har en Wiiala ⅓ LIT som har ett S långt ner på sidan och är lite frågande till vad S:et står för. Finns det på alla?
    Det ser snarare ut son en tvåa i formen som blir speglad i flaskan.

Ett hål mindre i samlingen en 1/3 flaska med inget på bröstet bara J i botten och en ring/upphöjning runt hela flaskan efter tvådelad form.
    Lite naggad i knoppen men det får man stå ut med.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •