Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beslag med kungligt monogram XIV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Beslag med kungligt monogram XIV

    Hej!
    Kan någon hjälpa mig att härleda detta beslag med vad jag uppfattar som ett kungligt monogram? Jag hittar inte exakt det monogrammet när jag letar, och det enda jag med säkerhet kan uttyda är att det står XIV. Jag har 4 st likadana så det vore roligt att få veta mer om deras historia.
    Mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Fransk

    Ludvig XIV ligger bra till..........

    Comment


    • #3
      Monogrammet är Carl XIV Johans - den första kungliga Bernadotten i Sverige. Han kom hit som kronprins 1810 , blev kung 1818 och dog 1844.

      Dina beslag är från draghandtagen till - sannolikt - byrålådor. De är inte från kungens byrå utan snarare en allmän hyllning till kungen. Det ska sitta två märlor i hålen, som antingen är vikta eller muttrade på insidan av lådan. I dessa märlor hänger sedan ett halvrunt draghandtag i samma form som beslaget.
      Last edited by HgF; 2018-03-31, 14:03.

      Comment


      • #4
        Beslagtagen...

        Hallå Antikluna,
        Väldigt trevliga beslag, kul att se. Nu saknas bara märlorna, handtagen och nätta byrån. Du har fyra beslag, mysko. Byråar från tiden var höga och hade minst tre lådor. Format på beslagen?
        Ett tips kanske, en handlare på Roslagsgatan, mellan Odengatan och..., på höger sida, han har många gamla beslag. Har tappat namnet. Lycka till...

        Comment


        • #5
          Jag har ofta sett liknade beslag med Carl XIV Johans monogram på lådorna i överdelen på skänkskåp från Dalarna. De är ibland fyra. Kanske är de där de hört hemma.

          Comment


          • #6
            Stort tack...

            ... för alla era kloka kommentarer. Spännande med Dalarna och Carl XIV Johan. Jag tyckte inte att jag hittade någonstans att hans monogram såg ut så, men det stämmer säkert. Än en gång, stort tack för ert engagemang!

            Comment

            Working...
            X