Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antik snusdosa / liten dosa i tenn ? 1700tal ? J. E. Eriksson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Antik snusdosa / liten dosa i tenn ? 1700tal ? J. E. Eriksson

    Hej!

    Kan den snusdosan vara från 1700-talet?
    Och är det tenn?

    Tack på förhand!
    Bifogade filer

  • #2
    Nej, det är en modell från slutet 1800-tal eller början av 1900-talet.

    Kan inte på fotot avgöra metallen. Tenn borde om det är före 1912 vara stämplat men inte om det vitmetall eller britanniametall.
    Last edited by FBQ; 2018-03-26, 19:20.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Nej, det är en modell från slutet 1800-tal eller början av 1900-talet.

      Kan inte på fotot avgöra metallen. Tenn borde om det är före 1912 vara stämplat men inte om det vitmetall eller britanniametall.
      Jag tycker att det är lite kul att vi har helt olika dosa men med samma motiv på locket.
      Vat du vart i landet dosan kommer ifrån?

      Comment


      • #4
        Igen aning

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Morkulla Visa inlägg
          Igen aning
          Ok synd, men jag kan säga så här när det gäller din dosa:
          I Sverige ansågs det att "Marknaden var mättad för allt vad tobaksfabriker hette 1740 så att bortsätt från tre orter förbjöds all nyetablering av fabriker som tillverkade tobaksprodukter (de tre orter som undantogs gjorde det endast för att få kontroll på smuggling).
          -Men redan 1766 behövde man justera förbudet och låta fabriker och spinnerier tillverka "Snus". Detta för att trycket på Doftsnus ökade markant.
          Din dosa känns lite väl stor för just detta så att jag tror bestämt inte att den var till för 1700-talets snus utan isf tuggtobak som ofta gjordes i Tobaksspinnerier.
          Men det snuset vi kallar snus växte fram via Holland väldigt sent 1700-tal eller snarare tidigt 1800-tal.

          -synd att jag inte kan ge dig ett år på din dosa. Men jag hoppas att jag förklarat varför du allt som oftat får 1800-1900-tal som datum på just snusdosor för våtsnus (munnsnus).

          Comment

          Working...
          X