Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lamino eler Laminett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lamino eler Laminett

    Den löljigt populära Lamino-fåtöljen hittar man ju överallt numera. Vill dock dra mig till minnes att jag sett en annons i en gammal tidning från när den lanserades. Där benämndes modellen med låg rygg "Lamino" och den som idag är allmänt förekomande för "Laminett". Kan inte hitta tidningen, finns det någon som kan verifiera min minnesbild?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Titta runt lite på nätet och så här är benämning på alla jag såg.

    Överst med lång rygg Lamino

    Under med kort rugg Laminett
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av A.F
      Titta runt lite på nätet och så här är benämning på alla jag såg.

      Överst med lång rygg Lamino

      Under med kort rugg Laminett
      Visst, men i den gamla annonsen så var det precis tvärtom.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Det verkar vara en felaktig bild eftersom "-ette" är en fransk diminutivform. Således bör den stora vara Lamino och den lilla Laminett.

        Comment


        • #5
          Håller helt med Peter S. Även i annonser kan det göras korrekturfel!

          För övrigt måste jag säga att Lamino är en av de bekvämaste fåtöljer som någonsin har gjorts!
          [I]It's nice to be green[/I]

          Comment


          • #6
            Jag håller helt med i ert resonemang att "Laminett" bör vara den mindre av modellerna.
            Jag plöjde mig igenom flera årgångar av Allt i Hemmet i jakt på annonsen. När jag inte hittade den där slog det mig att det förmodligen var en gammal Form - och visst där var den i ett nummer från 1958.

            Notera att företaget då hette ESE, idag heter det SWEDESE.
            Bifogade filer
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Det skulle absolut kunna vara ett korrektur fel i annonsen om jag inte hittat en annan annons från 1955.
              Där hittar vi ytterligare en variant av den låga modellen med delad sits och rygg, ritad av Yngve Ekström, och denna låga stol heter: Lamino!

              Min teori är att den låga namngavs först och den högre modellen gavs namnet Laminett. Först därefter insåg man det språkliga misstaget och rättade till det med ett namnbyte.
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Ballonggreven
                Det skulle absolut kunna vara ett korrektur fel i annonsen om jag inte hittat en annan annons från 1955.
                Där hittar vi ytterligare en variant av den låga modellen med delad sits och rygg, ritad av Yngve Ekström, och denna låga stol heter: Lamino!

                Min teori är att den låga namngavs först och den högre modellen gavs namnet Laminett. Först därefter insåg man det språkliga misstaget och rättade till det med ett namnbyte.
                De vi idag kallar Lamino och Laminett är formgivna 1956, så den låga modellen med delad sits har alltså kommit först. Det var väl en vidareutveckling av formen, och då fick den lägre som var mest lik den ursprungliga behålla namnet. Du har nog rätt i att de bytte namnen senare, antagligen för att folk (liksom vi) trodde att det var den mindre som hette Laminett, eftersom det är mest logiskt.
                [I]It's nice to be green[/I]

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gunilla
                  De vi idag kallar Lamino och Laminett är formgivna 1956, så den låga modellen med delad sits har alltså kommit först. Det var väl en vidareutveckling av formen, och då fick den lägre som var mest lik den ursprungliga behålla namnet. Du har nog rätt i att de bytte namnen senare, antagligen för att folk (liksom vi) trodde att det var den mindre som hette Laminett, eftersom det är mest logiskt.
                  Grävde ännu djupare i min hög med Form. Den första annonsen var från nummer 1 1958, fem nummer senare(6/1958) är namnen bytta till de vi känner idag och samtidigt får vi se hela utvecklingslinjen med de föregående modellerna!
                  Bifogade filer
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Intressant! När man ser den raddan börjar man ju undra varför de säger att Lamino är formgiven 1956!
                    [I]It's nice to be green[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Ja, 1957 verkar ju vara riktigare om amn ser till slutdesignen.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Läste just i Sköna hem att den från 1953 heter Kurva, den lägre varianten Båge. Den stadigare från 1956 heter Mingo. http://www.skonahem.com/artiklar/190...fYngve Ekström
                        [I]It's nice to be green[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Det har kommit en bok om Yngve Ekström - "På spaning efter Lamino".
                          Enligt recensionen jag läste nu på morgonen ska den vara intressant.
                          Bland annat ges Yngve Ekström cred för de platta paketen, sexkantsnyckeln och muttern. Tydligen var Ingvar Kamprad lite svävande om vems idén var när han fick frågan av författaren.
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #14
                            Täkte damma av tråden!
                            Jag undrar om det här är en Lamino-stol?
                            Den är märkt Swedese.
                            Den skiljer sig lite på armstöden, dom är inte integrerade såsom den Lamino jag känner till!
                            Bifogade filer
                            Bara nyfiken

                            Comment

                            Working...
                            X