Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gefle kanna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Från -62....

    ...verkar ju stämma, men Blått Band skulle ju gått i graven 1957,
    vilket ju stämmer med min teori om att enstaka servisdekorer inte
    utgör någon säker grund för åldersdatering.

    PS No offence FBQ, Du brukar alltid vara noga med att svara annars.
    Däremot så är även jag HELT införstådd med siffrornas betydelse, både
    de inpressade i godset och de tryckta i färg utanpå detsamma. Detta
    exempel visar att den senare dateringen som Bengt H. anger verkar
    stämma bra tills motsatsen bevisats.

    F´låt om jag tog i, jag är extra känslig vad gäller härskartekniker då
    jag har dålig erfarenhet i ämnet genom dåliga/okänsliga chefspersoner.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2018-03-23, 12:08.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      ...verkar ju stämma, men Blått Band skulle ju gått i graven 1957,
      vilket ju stämmer med min teori om att enstaka servisdekorer inte
      utgör någon säker grund för åldersdatering.

      PS No offence FBQ, Du brukar alltid vara noga med att svara annars.
      Däremot så är även jag HELT införstådd med siffrornas betydelse, både
      de inpressade i godset och de tryckta i färg utanpå detsamma. Detta
      exempel visar att den senare dateringen som Bengt H. anger verkar
      stämma bra tills motsatsen bevisats.

      F´låt om jag tog i, jag är extra känslig vad gäller härskartekniker då
      jag har dålig erfarenhet i ämnet genom dåliga/okänsliga chefspersoner.
      Ingen fara, skönt att veta att det inte finns något grums emellan oss :-) Tycker faktiskt att 6:an ser ut som en 5:a, 52 skulle ju stämma bättre.

      Comment


      • #18
        Snett sett...

        Det stämmer nog vid en noggrannare examination,
        52 sa Bill, 52 sa Bull.

        Comment


        • #19
          Om vi hoppar tillbaka till tvättkannan som Millan frågade om så undrar jag om inte min syster också har kryddburkar med den här dekoren, de är också arvegods och har för mig att de var märkta just 366 - som väl då är dekornumret. I så fall kan jag ju se efter om någon av dem har årtalsmärkning. Jag tror inte den har något namn.

          Comment


          • #20
            Kan ju alla fall visa en bild på en stämpel från 1923.Click image for larger version

Name:	20180323_202950.jpg
Views:	1
Size:	25,8 KB
ID:	567590

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              ...verkar ju stämma, men Blått Band skulle ju gått i graven 1957,
              vilket ju stämmer med min teori om att enstaka servisdekorer inte
              utgör någon säker grund för åldersdatering.

              PS No offence FBQ, Du brukar alltid vara noga med att svara annars.
              Däremot så är även jag HELT införstådd med siffrornas betydelse, både
              de inpressade i godset och de tryckta i färg utanpå detsamma. Detta
              exempel visar att den senare dateringen som B....
              Hallon Snubben,
              Kärt återseende, här min mjölkbägare BB, A-modell som formades 1924 (liksom din). Skillnaden är dekorstämplarna. HANDMÅLAD betyder 1931-1938. Övriga 1939 och efter.
              För övrigt har jag inte lärt mig hur man utifrån en dekorstämpel exakt kan avgöra vilket år vederbörande är tillverkad?
              Tacksam för en snabblektion.
              So long
              Kim
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Kimmen, din kanna saknar årtalsstämpel. Den tryckta skorstensstämpeln är i den variant jag sett på föremål 1939-1942 men den kan ha brukats längre. Den är troligen från den tid då man använde djupstämplar för datering om en sådan hade funnits alltså 1940-tal eller tidigare.

                Comment


                • #23
                  Mjölk ger starka ben...

                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Kimmen, din kanna saknar årtalsstämpel. Den tryckta skorstensstämpeln är i den variant jag sett på föremål 1939-1942 men den kan ha brukats längre. Den är troligen från den tid då man använde djupstämplar för datering om en sådan hade funnits alltså 1940-tal eller tidigare.
                  Hallå FBQ
                  Tack för kommentar. Bilden föreställer undersidan av en mjölkbägare, en kompis till den som Snubben visat upp. Ville bara visa att stämplarna ibland ger info utöver själva loggan. Djupstämplar ger ingen vägledning för datering, bara info om vilken i tidsordning av modeller i resp kategori det handlar om. Mjölkbägaren saknar djupstämpel, det fanns bara en. Kallas därför A1.
                  Vet med säkerhet att min bägare är stämplad 1931-1938. Födelseåret för blått Band.
                  So long
                  Kim

                  Comment


                  • #24
                    Nja - jag får väl fortsätta tjata och hävsa att djupstämplar från 1920 till 1940-talet visst innehåller dateringar.

                    Sedan går det ju att konstatera att vissa föremål saknar dessa djupstämplar. Om det fanns tid och intresse hade vi ju kunnat gå igenom vad som brukar ha dem. Kannor upplever jag sällan har dem, tallrikar och assietter nästan alltid, jag har sett dem på kryddburkar, fruktfat och ljusstakar också så de finns på ett brett spektra av Gefles produktion.

                    Comment


                    • #25
                      Håller med om att djupstämplarna med fyra siffror anger när
                      föremålet tillverkades t.ex. 0334 blir mars 1934, således blir
                      1241 december 1941. A1 som Kimmen nämner är ju modell-
                      beteckningen A-et och storleken 1-an.
                      Däremot hävdar jag att det är ovanligt med årsstämplarna
                      på äldre föremål med gefle i kursiv stil.
                      Har dessutom gefleföremål som helt saknar varje form av
                      stämpel men där dekoren (blått band) avslöjar tillverkaren.

                      PS Tänk ändå vad denna kanna alstrade många inlägg.......
                      Last edited by prylsnubben; 2018-03-25, 12:07.

                      Comment


                      • #26
                        Hur djup kan en stämpel vara?

                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Håller med om att djupstämplarna med fyra siffror anger när
                        föremålet tillverkades t.ex. 0334 blir mars 1934, således blir
                        1241 december 1941. A1 som Kimmen nämner är ju modell-
                        beteckningen A-et och storleken 1-an.
                        Däremot hävdar jag att det är ovanligt med årsstämplarna
                        på äldre föremål med gefle i kursiv stil.
                        Har dessutom gefleföremål som helt saknar varje form av
                        stämpel men där dekoren (blått band) avslöjar tillverkaren.

                        PS Tänk ändå vad denna kanna alstrade många inlägg.......
                        Hallon,
                        Bra, då vet jag att djupstämpel är lika med dekorstämpel, den där släta under glasyren. Visst, nuffrorna berättar.
                        Men djupstämplar är i min vokabulär inpressade i godset, därav namnet. Det ena säger när modellen dök upp, den andra när modellen fick dekor. Knepigt med ord. Ursäkta att jag trasslade till tråden, men jag är van att rensa nät.
                        So long och hälsning till FBQ
                        Kim

                        Comment


                        • #27
                          Djuplodande....

                          En djupstämpel är en djupstämpel är en djupstämpel osv osv,
                          Alltså oavsett om det inpressade visar A1 eller 0334, sorry
                          Kimmen, jag tror vi pratar runt varandra s.k. rundgång........

                          Comment


                          • #28
                            Rundgång...?

                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            En djupstämpel är en djupstämpel är en djupstämpel osv osv,
                            Alltså oavsett om det inpressade visar A1 eller 0334, sorry
                            Kimmen, jag tror vi pratar runt varandra s.k. rundgång........
                            Hallå Snubben,
                            Ju fler gånger en lögn upprepas desto sannare blir den. Jag har kollat det där på djupet, men ingenstans funnit belägg för att djupstämpel på porslin överhuvudtaget finns. (Jfr Gyllenhammar m.fl).
                            Med en dåres envishet upprepar jag:
                            Dekorstämpel/fabriksstämpel ligger under glasyren.
                            Modellstämpel är inpressad i godset.
                            Djupstämpel finns inte även om bollen är rund...
                            So lomg
                            Kim

                            Comment


                            • #29
                              Inte Hälsingsk men Hellsingsk

                              Jag hör vad Du säger Kimmen men om Du vill kalla
                              det jag kallar "djupstämpel" för något annat så är
                              Du såklart i Din fulla rätt till det. Ditt och Gyllen-
                              hammars ordval är säkert rätt.
                              Vet inte om detta är en ordlek eller en lek med ord,
                              en stämpel som inte är tryckt med färg utan inpressad
                              med någon sorts stamp kallar jag djupstämpel oavsett
                              om den utvisar objektets modell t.ex A1 eller åldern på
                              detsamma mer specifikt t.ex 0334. Modellen anger ju bara
                              mellan vilka år man tillverkade föremålet.
                              Stämplar tryckta med färg brukar ju även de ligga under
                              glasyren, men dom är ju inte inpressade i själva godset
                              som "djupstämplarna", om jag får använda det namnet.

                              Last edited by prylsnubben; 2018-03-27, 18:17.

                              Comment

                              Working...
                              X