Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Initialer H BLD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Initialer H BLD

    Någon som känner till inristade initialer på kopparkärl, ett mindre H i kanten sedan BLD? Har fått tag på den i Värmland.
    Bifogade filer

  • #2
    Ristade initaler på kopparkärl står vanligen för ägaren. BLD står för Brita LarsDotter eller liknande. Jag tror nog h står för hustru.

    Vem hon är blir nog svårt att spåra om man inte vet från vilken gård den kommer.

    Comment


    • #3
      Tänkte det möjligtvis var någon form av bröllopsgåva då det är inristat ett kvinno- och ett manshuvud. Får försöka kolla närmare var i värmland den kan komma ifrån. Alltid roligt med lite historik

      Comment


      • #4
        Missade huvudena - onekligen tvelig dekor. Ja, även annars är de ofta bröllops, förlovnings- eller fästmansgåvor så med den gåvan en bröllopsgåva. Kanske handlade det ursprungligen om ett par krukor (kanske skall kallas flaskor) med mannen och kvinnans initialer på vardera krukan.

        Comment


        • #5
          Det jag undrar över är att gravyren ser ny ut. Inga spår efter putsmedel eller smuts

          Comment


          • #6
            Den är helt klart putsad för inte så länge sedan. Tio år och den blir mer oxiderad än så där. De har väl varit duktiga med att diska bort putsmedlet. Det finns ju också moderna putsmedel som inte lämnar något vitt pulver.

            Tror inte på att den är någon kopia, även om jag inte riktigt kan bedöma utifrån ett foto. I så fall är den gjord av en skicklig gravör som dessutom är riktigt duktig på att kopiera 1800-talsstil. Tror inte heller det skulle löna sig.

            Comment


            • #7
              Den har damm i kanter och skarvar, har förmodligen stått undanställd ett antal år. Jag har själv haft den ca 4 år och inte putsat bara "dammat" av den.

              Comment

              Working...
              X