Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolar otydlig stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stolar otydlig stämpel

    Köpte ett par slitna stolar för ett par månader sedan och hade precis börjat riva lite på ena då jag upptäcker någon stämpel på undersidan och det jag kan utläsa av det är *GA, sedan är själva bågen väldigt fint gjord men annars ser det väl lite halvdåligt gjort men någon som har någon aning vem som kan ha gjort dessa stolar eller är det något hemmasnickrat?

    *=Otydlig

    Click image for larger version

Name:	image (3).jpg
Views:	1
Size:	90,7 KB
ID:	684881

    Click image for larger version

Name:	image (4).jpg
Views:	1
Size:	102,3 KB
ID:	684882

    Click image for larger version

Name:	image (5).jpg
Views:	1
Size:	74,0 KB
ID:	684883

  • #2
    Herregud har letat och letat och bara för att jag postade här så hittade jag för denna:


    Där personen hade stämpel "ICA" vilket låter som min och stolen ser ju identisk ut. Där står det att det skulle vara en viss Jack Ränge så jag googlade vidare och hittade detta:

    Auktionshuset.com - Jack Ränge, stolar, 4st, i bok samt klädsel i grönt konstskinn, dekornit i mäsing. 1950/60-tal. Höjd 76 cm, bredd 50 cm, djup 40 cm. Framstår med bruksslitage samt nötta partiet på sitsarna. (4) Proveniens: Ur formgivarens eget hem. Dessa stolar är prototyper. JH Transport erbjuder transport av ...

    "Jack Ränge, stolar, 4st, i bok samt klädsel i grönt konstskinn, Proveniens: Ur formgivarens eget hem. Dessa stolar är prototyper."

    Mina är också i något grönt i alla fall och designen är liknande så låter som att det skulle kunna vara Jack Ränge? Roliga i det hela är ju att vissa saker är riktigt fint gjort men tittar man närmare så ser man att någon har räknat och skrivit siffror på stolarna.

    Comment


    • #3
      Lite mer letande så hittade jag den och det var en skiss till Restaurang Bäckahästen i Stockholm:


      Kan det finnas något värde i detta för någon nostalgiker som gillade Bäckahästen eller?

      Click image for larger version

Name:	Jack Ränge-Bäckahästen.jpg
Views:	1
Size:	23,3 KB
ID:	567568

      Comment

      Working...
      X