Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad är det för material?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • vad är det för material?

    har en liten ask undrar vad kan den vara gjord av? vad kan man ha använt den?
    är det tenn?
    det finns något märke på botten som syns relativt bra dock kan inte läsa ut texten
    den är lödd invändigt vid låset, annars lite bucklor
    hur gammal kan den vara? och varifrån kommer den?Click image for larger version

Name:	ask3.jpg
Views:	1
Size:	62,2 KB
ID:	684824Click image for larger version

Name:	ask2.jpg
Views:	1
Size:	110,5 KB
ID:	684823Click image for larger version

Name:	ask1.jpg
Views:	1
Size:	92,4 KB
ID:	684822
    tacksam för all svar

  • #2
    materiale nysølv. Alder mindre end 50 år.

    Comment


    • #3
      Jag tror faktiskt att det är något annat, kanske en bronserad zinklegering (tittade igen tror att den bara varit målad med bronsfärg).

      Och jag tror den kan vara lite äldre än 50 år, 1950-tal känns inte otroligt. Men visst, 1970-tal är också möjligt.
      Last edited by FBQ; 2018-03-18, 12:23.

      Comment


      • #4
        ok - nysølv skal ikke tages for bogstaveligt. 50 år heller ikke 1950 erne er meget muligt.

        Min kommentar var primært af to grunde. 1. det er ikke sølv 2. det er ikke gammelt. Det kunne jeg også have valgt at skrive, men jeg valgte en mere positiv udlægning.

        Om det så er den ene eller anden legering og om om det er 60 eller 70 år - vil jeg ikke holde fast på.

        Comment


        • #5
          vi kan tilføje pastoral scene med elementer fra rococo og empire.

          Comment


          • #6
            Ja, det var inte meningen att skriva dig på näsan. Jag vet ju inte exakt vad frågeställaren var ute efter - om frågan ställdes i tro att det kunde vara silver eller bara nyfiken på vad det var för metall.

            Det frågades ju också efter funktion. Liknande har ju ganska länge gått att köpa i 25-öresbazarer och liknande. De har kunnat användas för frimärken, gem, hårnålar på toaletten eller liknade, eller köpas av barn att förvara glaskulor, fina stenar i.

            Comment


            • #7
              det forstod jeg godt

              Comment


              • #8
                Tack

                tack för alla svar
                jag var/är nyfiken på vilket material den kan den vara gjord av? har inte tänkt på silver för det ser inte ut som sånt.
                Den där ankan e.d på botten? och något skrivet vad är det bra för något? något land? eller stad?

                Comment


                • #9
                  jeg kender ikke anden.
                  Den korrekte betegnelse for materialet er hvidmetal.

                  Comment


                  • #10
                    Möjligen är det liknar en svan. Tycker det står Amiga eller liknande. Tycker mig ha sett märkningen tidigare men inget jag lagt på minnet.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Möjligen är det liknar en svan. Tycker det står Amiga eller liknande. Tycker mig ha sett märkningen tidigare men inget jag lagt på minnet.
                      tack
                      jag ska leta fram en förstoringsglas och försöka lista ut
                      fågeln vet inte, kan va svan eller något - vad

                      Comment

                      Working...
                      X