Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okända snapsglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Okända snapsglas

    Hej! Har nyligen fått tag på några stycken av dessa snygga glas.
    Dem fick mig att tänka på Orrefors, men efter att ha kikat i priskuranter på 300 sidor så verkar inte så vara fallet.
    Finns det någon kunnig som skulle kunna förse mig med eventuell information om dessa?
    Alla svar välkomnas tacksamt!Click image for larger version

Name:	IMG_0341.jpg
Views:	1
Size:	83,5 KB
ID:	684811Click image for larger version

Name:	IMG_0349.jpg
Views:	1
Size:	82,9 KB
ID:	684812Click image for larger version

Name:	IMG_0350.jpg
Views:	1
Size:	117,3 KB
ID:	684813

  • #2
    Troligen kommer väl det från ett svenskt glasbruk men vilket är svårt att säga. Någon som har samma glas med etikett eller turen att hitta glaset i någon priskurant är väl det man kan hoppas på. Tidsmässigt bör den ligga på 1930-talet. Mattslipningen runt mynningen var populär då, formen fanns nog redan på 1920-talet, men den abstrakta blomslipningen hör nog 1930-talet till. Orrefors kan möjligen ha inspirerat. Hör högt är det förresten?

    Comment


    • #3
      Tack för information!
      Får mäta i veckan då jag är på en annan plats just nu...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
        Troligen kommer väl det från ett svenskt glasbruk men vilket är svårt att säga. Någon som har samma glas med etikett eller turen att hitta glaset i någon priskurant är väl det man kan hoppas på. Tidsmässigt bör den ligga på 1930-talet. Mattslipningen runt mynningen var populär då, formen fanns nog redan på 1920-talet, men den abstrakta blomslipningen hör nog 1930-talet till. Orrefors kan möjligen ha inspirerat. Hör högt är det förresten?
        Glasen är ca 11cm höga.

        Ungfyndaren

        Comment


        • #5
          Jag tror att glasen är slipade på något förädlingsföretag Var då glasen är gjorda vet man inte
          DG

          Comment


          • #6
            Mycket möjligt.

            Comment

            Working...
            X