Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön plunta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grön plunta

    Nu blev skärpan kass.
    Men vad är detta för plunta, grönaktig, puntlad i bottens kulle,
    någon sade att dom brukar kosta några kronor när dom säljs,(varför)?
    den ser ju inte så gammal ut å dåligt sliten.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

  • #2
    Metoden är väl vad man brukar kalla - fastblåst - eller blåst i form, kanske. Jag har sett typen i klarglas, i åtminstone två storlekar. Jag skrev en gång i en bildtext där jag hade en av dessa med (från antikmässan i Borlänge ngn gång på 90-talet): "här kan man få brännvin både på längden och tvären…", ett talesätt lånat från falukorvarnas värld.
    Minns också att dessa dubbel-randiga var omtyckta av samlarna. Och så är det väl med i synnerhet alla schatullflaskor i gröntonat i glas. Har dock aldrig tidigare sett denna typ i grönton.

    Finns inte denna dubbelrandiga i någon relativt väl spridd äldre priskurant? En fråga till PES alla priskurantinnehavare.

    Comment


    • #3
      Tack HgF! fastblåst som du säger, liten modell, ovanlig färg,
      vi får se om någon hittar den.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Har bläddrat i några kuranter och funnit modellen i fyra storlekar hos Reijmyre så sent som 1877. Tyvärr är det under en period med en massa konstiga mått. Volymen uppges vara 38, 25, 12 och 6 kubiktum och höjden 70, 64, 50 och 44 decimallinjer. De har nr 862-865 i katalogen och kallas refflade. De uppges vara gjorda i halvkristall, men om det betydde samma sak som på 1900-talet vet jag inte.
        Modellen har säkert tillverkats vid andra glasbruk också och kanske också tidigare, eftersom jag tror att tillverkningen i grönglas tunnar ut efter sekelmitten.
        Brännvinsflaskorna hörde till glasbrukens allmänproduktion. Under 1800-talet gjordes nog de flesta i klarglas, men de förekom också i grönt eller den underbara nyansen halfhvitt.
        Det finns en misstanke: senare kopia????
        Last edited by gärdsle; 2018-03-18, 20:02.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
          Har bläddrat i några kuranter och funnit modellen i fyra storlekar hos Reijmyre så sent som 1877. Tyvärr är det under en period med en massa konstiga mått. Volymen uppges vara 38, 25, 12 och 6 kubiktum och höjden 70, 64, 50 och 44 decimallinjer. De har nr 862-865 i katalogen och kallas refflade. De uppges vara gjorda i halvkristall, men om det betydde samma sak som på 1900-talet vet jag inte.
          Modellen har säkert tillverkats vid andra glasbruk också och kanske också tidigare, eftersom jag tror att tillverkningen i grönglas tunnar ut efter sekelmitten.
          Brännvinsflaskorna hörde till glasbrukens allmänproduktion. Under 1800-talet gjordes nog de flesta i klarglas, men de förekom också i grönt eller den underbara nyansen halfhvitt.
          Det finns en misstanke: senare kopia????
          Tackar för detta uttömmande svar gärdsle, det var många storlekar, men jag tror också på en senare kopia,
          det är mycket flaskor som kopieras, löve- lejlon pluntor (helt blanka i glasmassan) ser man ju oftare nygjorda nu för tiden,
          tror ju att dom måste blåsa i gamla formar för det är ju knappast värt priset att göra nya formar å blåsa i, TACK!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment

          Working...
          X