Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brun äldre glasskål med punktelmärke.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Brun äldre glasskål med punktelmärke.

    Hejsan!
    Click image for larger version

Name:	20180311_143420.jpg
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	684782Click image for larger version

Name:	20180311_143423.jpg
Views:	1
Size:	74,7 KB
ID:	684783Click image for larger version

Name:	20180311_143526.jpg
Views:	1
Size:	81,0 KB
ID:	684784
    Denna helgen blev det inget besök på någon loppis så jag gick ut och letade bland alla lådor som finns i förrådet.

    Och se vilken fin gammal glasskål jag hittade.

    Skulle vilja veta om någon har någon teori om hur gammal och varifrån den kan komma.

    MVH ingbi.

  • #2
    Vore kul att få en bild på skålen i sin helhet, gärna storlek också, svårt att se med bara närbilder.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Det här enklaste vardagsvara, och fanns i stort sett alla glasbruks produktion. Ser ut att vara en mjölkskål eller liknande, men det vore bra med en helhetsbild från sidan och mått.
      Jag gissar att den är gjord efter 1850 men före 1920. På den här sortens föremål spelade funktionen huvudrollen, och de förändrades inte så mycket under tidens gång, men nog har de en avsevärd skönhet mitt i all nyttan.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
        Det här enklaste vardagsvara, och fanns i stort sett alla glasbruks produktion. Ser ut att vara en mjölkskål eller liknande, men det vore bra med en helhetsbild från sidan och mått.
        Jag gissar att den är gjord efter 1850 men före 1920. På den här sortens föremål spelade funktionen huvudrollen, och de förändrades inte så mycket under tidens gång, men nog har de en avsevärd skönhet mitt i all nyttan.
        Click image for larger version

Name:	20180311_143446.jpg
Views:	1
Size:	99,0 KB
ID:	567498

        Hejsan!

        Ja det var nog meningen att jag skulle få med ett kort på skålen, men ibland blir det inte som man tänkt sej.

        Skålens storlek är i överkant 22 cm i diameter och höjd 7,5 cm.

        Kanske gjordes den i Fåglavik eftersom det är det närmsta glasbruket där jag bor?

        MVH ingbi

        Comment


        • #5
          Trevlig skål med omvikt kant, kan ju vara ett antal år, bruksföremål,
          men om det är Fåglavik vågar jag inte svara på.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Visst är det så att puntelmärket slipats ned? Tycker det ser ut så. Jag skulle i så fall säga att det tyder på 1900-tal, man brukar inte slipa puntelmärket på så här enkla föremål tidigare.

            Comment


            • #7
              Jag vill minnas att jag såg både skålar och spillkumar i brun glasmassa till salu vid Bergdala när jag var där på 1990-talet. Men de var ju i tjockare glasmassa än vad de gamla skålarna brukar vara. Svårt att avgöra på bilden hur tjock skålen är.

              (nu såg jag att skålen på bilden nedtill är samma skål, då är den nog alla fall inte Bergdala och så ny)

              Comment


              • #8
                Puntelmärket ser knackat ut på de första bilderna,
                den sista bilden tror jag luras med någon skuggning.

                Comment


                • #9
                  Hej!
                  Tack för flera olika och intressanta teorier om skålen. Jag tror inte att den är så ny som från 1990-talet, lite äldre är den nog. Jag tycker den är fin i alla fall och har så fin klang när man knäpper med fingret på den.
                  Hälsningar ingbi

                  Comment


                  • #10
                    Nej, när jag såg sista bilden ser jag att den har orenheter i massan som inte finns i de nytillverkade. Formen stämde inte heller med de nya jag sett.

                    De gamla brukar som sagt vara tunnare och lättare men det är ju svårt att bedöma på ett foto.

                    Comment


                    • #11
                      Hej!

                      Jag hade lånat några böcker på biblioteket om glas och tänkte titta igenom dem en sista gång innan de återlämnades .

                      Vad hittar jag om inte en skål som påminner väldigt mycket om min skål ovan.

                      Det var i boken "Svenskt glas genom fem sekler" utgiven av Smålands museum, som jag på sid 69 hittar en skål som liknar den jag har väldigt mycket.

                      Storleken är förstås inte den samma men likheten är stor (H 6.4 cm Diameter 27,8 cm) ej samma som min skål men likheten är stor.

                      "ingbi"

                      Comment

                      Working...
                      X