Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelska ljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Engelska ljusstakar

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att tyda stämplarna på de här engelska silverljusstakarna, inköpta i London för ca 40 - 50 år sedan. De är stora och tunga, 30,5 cm höga och 15 cm i diameter nedtill. Stämplade enligt bilder.

    Click image for larger version

Name:	engelska ljusstakar 1.jpg
Views:	1
Size:	28,3 KB
ID:	684779
    Click image for larger version

Name:	engelska ljusstakar 2.jpg
Views:	1
Size:	117,4 KB
ID:	684780
    Click image for larger version

Name:	engelska ljusstakar 3.jpg
Views:	1
Size:	85,4 KB
ID:	684781
    Last edited by e_v_a; 2018-03-11, 22:45.

  • #2
    Stämplarna förklarade från vänster:

    1. HE&Co är mästarstämpeln. (Vet tyvärr inte vem det är, kanske någon annan vet?)
    2. Ankaret är Birminghams stadstämpel (stakarna är inte gjorda i London)
    3. Leijonet, som kallas för Lion Passat, är Englands officiella kontrollstämpel för guld, minst 22 karat, och för silver minst 925/1000 (sterling). Stämpeln har använts sedan 1544.
    4. Bokstaven L är årsstämpeln för år 1935/36. I detta fall 1935.
    5. 25 års jubilemusstämpel för kröningen av George V år 1910 (se nr. 4) Stämpeln föreställer i profil drotting Mary (1867-1953) och George V 1865-1936

    Den understa separata stämpeln är för mig okänd, kanske någon annan vet?

    Comment


    • #3
      Hej och tack för intressant info.

      Den andra ljusstaken har identiska stämplar, förutom att den saknar jubileumsstämpeln för kröningen av George V. Tror du att ljusstakarna tillverkades p g a av det jubileet eller varför har de stämplats så?

      Undrar också över den undre stämpeln "CAPITAL", har aldrig tidigare sett en sån stämpel på engelskt silver, så jag är lite nyfiken vad den kan stå för, tacksam om någon vet.

      Jag har ärvt dem, de värderades vid arvskiftet till 5000 - 6000 tkr, men de ska inte säljas, då de har ett affektionsvärde för familjen, utan jag undrar helt och hållet av eget intresse, för silver i allmänhet och engelskt silver i synnerhet.
      Last edited by e_v_a; 2018-03-15, 20:56.

      Comment


      • #4
        Det enda jag kan säga är att dom är fantastiskt vackra!!!

        Mvh MrTompa

        Comment


        • #5
          Lite svårt att säga, men vad jag förstått, så fick man slå denna jubileumsstämpel på föremål som tillverkats under år 1935. Tror inte att de har något direkt att göra med själva jubileumet. Man ville bara hedra kungen och drottningen på deras silverbröllop. Lite samma sak som med Elisabeth II's kröning 1953. Då slogs den följande jubileumsstämpeln.

          Stämpeln CAPITAL är helt främmande för mig. Försöker luska i saken och återkommer om något intressant uppenbarar sig.

          Comment


          • #6
            Nu fick jag utrett vem HE&Co är. Det är ett bolag registrerat i Sheffield som heter Hawksworth, Eyre & Co. Stämpeln "CAPITAL" är deras trade mark/logo. Det, att ljustakarnas ortstämpel är Birminghamn, beror på det att tillverkarna i England har en möjlighet att få det kontrollstämplat var de anser sig enklast, billigast och bäst att göra. De kan även ha sin tillverkningverkstad på annan ort eller också ha en filial där.

            Nu är min verbala kista tom i detta ärende .

            Comment


            • #7
              Tack för det klargörandet, sätter en lapp under stakarna, med info till kommande ägare
              Last edited by e_v_a; 2018-03-19, 03:27.

              Comment

              Working...
              X