Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

är det rätta stället

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • är det rätta stället

    undrar vad är det för stämpel/markering? på en "metall"kanna (liten mjölk- gräddkanna)
    Bifogade filer

  • #2
    Ser ut som kattfoten. Importstämpel för silver!

    Mvh MrTompa

    Comment


    • #3
      Gräddkanna...

      ...förnicklad, sent 1800-tal.

      Comment


      • #4
        Tycker inte det ser ut som nickel - ser ut som en mjuk metall åtminstone i kannan så jag gissar på elektropläterad brittanniametall.

        Stämpeln är inte någon svensk importstämpel för silver som är tre kronor i en oval utan tre kronstämplar slagna i en treklöver liknande kattfoten. Men den är ju en stämpel och dessutom är kronorna inte svenska utan engelska i modellen.

        Comment


        • #5
          tackar!

          tack så mycket fast ändå inte vet så mycket mer
          antingen det ena eller det andra

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Tycker inte det ser ut som nickel - ser ut som en mjuk metall åtminstone i kannan så jag gissar på elektropläterad brittanniametall.
            Ja, nu har jag ju inte uttalat mig om metallen utan bara sagt att kannan är förnicklad,
            metallen kan mycket väl vara brittaniametall, s.k. alboid användes ju till husgeråd.....

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Ja, nu har jag ju inte uttalat mig om metallen utan bara sagt att kannan är förnicklad,
              metallen kan mycket väl vara brittaniametall, s.k. alboid användes ju till husgeråd.....
              Nej, känner du dig säker på att den är förnicklad och inte försilvrad litar jag på att du ser det bättre. Nickel oxiderar inte som silver men det kan jag inte avgöra om jag inte vet hur den är putsad. Nickel flagar och spicker ju snarare än nöts ut men kan inte se det på den här kannan.

              Comment


              • #8
                Okunskap=tvärsäker

                Säker kan man ju inte vara, men man kan ju tro,
                eller i bästa fall komma med en kvalificerad gissning......

                Comment

                Working...
                X