Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mässing ljusstake barockstil hjälp med tydning av stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mässing ljusstake barockstil hjälp med tydning av stämpel

    Är löjligt förtjust i ljusstakar och kollar alltid runt, särskilt metallstakar. Antar denna är i ngn barockstil men inte med ålder förstås. Den här märkningen jag har aldrig stött på förrut. Ngn som kan tyda och berätta mera. Antar att det fattas en ljusmanschett. I stjärnan är ristat ngt som påminner om ett dricksglas med bokstäverna A.H . Under "glaset" små streck.Click image for larger version

Name:	DSC08516.jpg
Views:	1
Size:	75,4 KB
ID:	684704Click image for larger version

Name:	DSC08518.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	684705
    Last edited by Äjth; 2018-03-04, 13:37.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Jag tror platsen är Ånhammar - och att bokstäverna i "kokillen" är ÅH.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Jag tror platsen är Ånhammar - och att bokstäverna i "kokillen" är ÅH.
      Tack HgF. Kokillen vad menas med det? koskälla?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Tack HgF. Kokillen vad menas med det? koskälla?
        En kokill är ett kärl som används vid gjutning.
        Antar att HgF, precis som jag själv, har tolkat "strecken" under själva kärlet som eldsflammor.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          En kokill är ett kärl som används vid gjutning.
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Kokill

          Antar att HgF, precis som jag själv, har tolkat "strecken" under själva kärlet som eldsflammor.
          Aha, nu när det säger det så...då fattar jag. Ska googla på Ånhammar. Tackar!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Visst är "strecken" under kokillen eldsflammor från kolelden som smälter mässingmetallen inför gjutningen.

            Tillåt mig lämna Ånhammar. Jag har sett denna procedur i verkligheten hos Fongs Gelbgjuteri i Gränna. Det var på 80-talet då Fongs fortfarande smälte metallen i en väldig koleld i verkstaden, vilket bidrog till att alla arbetare på firman hade drabbats av zinkfrossa.

            Jag ser på nätet att Fongs fortfarande finns kvar, med en man, Beril vid rodret. Man har bytt ut kolelden mot oljeeldning under kokillen. Dessutom ser jag att Nordiska museet har dokumenterat Fongs väldiga - och otroligt imponerande samlingar av gjutmodeller till till alla tänkbara former av barockljuskronor. Denna stora samling av gjutmodeller är unik och jag hoppas den kommer att bevaras i framtiden.

            Jag besökte Fongs på uppdrag av tidningen Antik & Auktion för ett reportage om barockkronor. Jag förslog redaktionen att skriva en artikel om verksamheten på Fongs, men det ansågs för speciellt och för långt ifrån tidningens kärnområden - antikviteter och auktioner.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
              Visst är "strecken" under kokillen eldsflammor från kolelden som smälter mässingmetallen inför gjutningen.

              Tillåt mig lämna Ånhammar. Jag har sett denna procedur i verkligheten hos Fongs Gelbgjuteri i Gränna. Det var på 80-talet då Fongs fortfarande smälte metallen i en väldig koleld i verkstaden, vilket bidrog till att alla arbetare på firman hade drabbats av zinkfrossa.

              Jag ser på nätet att Fongs fortfarande finns kvar, med en man, Beril vid rodret. Man har bytt ut kolelden mot oljeeldning under kokillen. Dessutom ser jag att Nordiska museet har dokumenterat Fongs väldiga - och otroligt imponerande samlingar av gjutmodeller till till alla tänkbara former av barockljuskronor. Denna stora samling av gjutmodeller är unik och jag hoppas den kommer att bevaras i framtiden.

              Jag besökte Fongs på uppdrag av tidningen Antik & Auktion för ett reportage om barockkronor. Jag förslog redaktionen att skriva en artikel om verksamheten på Fongs, men det ansågs för speciellt och för långt ifrån tidningens kärnområden - antikviteter och auktioner.
              Så synd, det hade varit intressant läsning och inte alls för smalt i mitt tycke. Det mesta jag inte känner till är intressant att veta mer om. Googlade f.ö på Ånhammar men fick inga slagningar på ngt de framställt. Kass googlare?
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Det är Thorshammars bruk. Man stämplade med stjärna 1875-ca 1940,
                därefter endast med namnet Thorshammar.
                Bruket var i drift fram till 1980-talet,
                de senaste åren dock i mycket liten skala.

                Det som såldes till Åkerberg & Hellström Metall AB
                i Stockholm stämplades med Å&H:s smältdegel i Stjärnan

                Comment


                • #9
                  Så skönt att frågan fick en bra lösning.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sarah Visa inlägg
                    Det är Thorshammars bruk. Man stämplade med stjärna 1875-ca 1940,
                    därefter endast med namnet Thorshammar.
                    Bruket var i drift fram till 1980-talet,
                    de senaste åren dock i mycket liten skala.

                    Det som såldes till Åkerberg & Hellström Metall AB
                    i Stockholm stämplades med Å&H:s smältdegel i Stjärnan
                    Tack Sarah! Så det är ett stort tidsspann det kan ha varit tillverkat inom! Ska googla nu när jag fått din hjälp.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment

                    Working...
                    X