Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med stämpel

    Hej!

    Jag har en gammal silvrig snusdosa från min gammelfarfar, som jag använder flitigt. Har funderat på stämpeln ganska länge. Det tycks inte vara silver då det inte finns någon silverstämpel?
    Vad är det för material?

    Min tolkning av första stämpeln (kunde inte få till någon bättre bild tyvärr) är att det står C G H följt av Kattfot. Resterande två förstår jag ej. Tredje ser ut som en kyrkklocka. Fjärde W6? W används väl inte?
    Bör tilläggas att min gammelfarfar har sitt namn och ett sigill på locket med året 1917 följt av ett datum.

    Väldigt tacksam för svar.

    Mvh
    David
    Bifogade filer
    Last edited by dajo81; 2018-03-01, 14:16.

  • #2
    Hej David och välkommen till PES!

    Dosan är gjord av C.G. Hallberg i Stockholm. "Kyrkklockan" är
    Stockholms stadsvapen St Erik. W 6 står för årtalet ???????
    Kan det möjligen vara ett N ?
    Last edited by prylsnubben; 2018-03-01, 15:47.

    Comment


    • #3
      M9 er 1962
      W6 er 1899

      Comment


      • #4
        V6 är 1899 i Sverige enligt mina tabeller,
        var är det som W6 är 1899? Kattfoten visar
        väl att det är ett svenskt arbete, eller är
        jag mer bakom än vanligt?

        Comment


        • #5
          Tack för era svar!

          Ok, jag trodde inte man använde bokstäverna W, Å, Ä, Ö? Det är det mest förvirrande med stämplarna. Kan faktiskt inte få det till något annat än W där. Ett V skulle innebära 1899, på dosan är det dock graverat 1917.
          Ok, St Erik, det skulle jag nog aldrig kunnat se. Så tack.

          Vad är det för material när det saknas ett S efter kattfoten? Tenn? För vitguld kan det väl knappas vara...

          Tack igen!

          Comment


          • #6
            v w der er ingen regel som sigeer at man IKKE må bruge w.

            Et W kan være et M hvis man vender det op ned --- er det ikke tilfældet så er w et w, og en substitut for v. Ikke noget stort, mere "tilfældighed". I Danmark har vi byen Vejle - som også i perioder stavedes Weile
            ij bruges i flæng vw samme.

            Comment


            • #7
              Ja historiskt är W ganska vanligt i stället för W, vet inte hur det var 1899 men tycker det låter rimligast.

              Materialet är silver - s:et införs 1912 och saknas alltid innan dess.

              Comment


              • #8
                Egalitet

                Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                v w der er ingen regel som sigeer at man IKKE må bruge w.

                Et W kan være et M hvis man vender det op ned --- er det ikke tilfældet så er w et w, og en substitut for v. Ikke noget stort, mere "tilfældighed". I Danmark har vi byen Vejle - som også i perioder stavedes Weile
                ij bruges i flæng vw samme.
                Tack Hose för klargörandet.
                MWH Prylsnubben

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                  v w der er ingen regel som sigeer at man IKKE må bruge w.

                  Et W kan være et M hvis man vender det op ned --- er det ikke tilfældet så er w et w, og en substitut for v. Ikke noget stort, mere "tilfældighed". I Danmark har vi byen Vejle - som også i perioder stavedes Weile
                  ij bruges i flæng vw samme.
                  Tusen tack Hose för klargörandet! Jag hade mina misstankar att det trots allt var det mest logiska.
                  Vi har också många ortsnamn i Sverige som har haft W istället för V i ortsnamnet.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    Ja historiskt är W ganska vanligt i stället för W, vet inte hur det var 1899 men tycker det låter rimligast.

                    Materialet är silver - s:et införs 1912 och saknas alltid innan dess.
                    Tack för klargörandet, det är högst rimligt att min gammelfarfar införskaffade dosan kring sekelskiftet, och den pryddes nog i efterhand på hans 50-års dag som var 1917.

                    Då vet jag följande:

                    Silverdosan tillverkades i Stockholm av C.G.HALLBERG 1899

                    Används 119 år senare av barnbarnsbarn som primär snusdosa

                    Comment


                    • #11
                      Jag fick ett W tolkat som V av Ribbhagen på en antikmässa en gång. Har två siverskedar med W.
                      DG

                      Comment


                      • #12
                        Jo, har som sagt flera stycken. På 1700-talet har jag nog bara sett W. Under 1800-talet finns både W och V, har nog som sagt bara stämplar med W från första hälften av 1800-talet, men då har jag inte så mycket silver från 1800-talets andra hälft.

                        I svenska alfabetet räknas ju V inte som W som olika bokstäver utan bara som olika skrivsätt. I många fall används ju v i antikva och w i fraktur.

                        Comment

                        Working...
                        X