Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naiva supar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Märkvärdigt...

    Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Märker du ord, jag uppskattar svar jag förstår, själv brukar jag vara väldigt tydlig.
    Hirvi
    Hallå Hirvi,
    Bud är alltså förslag/svar i ditt inlägg, sorry då, det är knepigt att vara tydlig. Visst kan en medlem vara intresserad av att köpa ett föremål och det väl OK om man lägger budet på Personliga meddelanden. Tack förresten för intressanta bidrag här på PES.....
    So long
    Kim

    Comment


    • #92
      Kimmen:
      Tror Du missförstått hela saken, även en spelman
      kan "fela" som jag brukar säga, no hard and so on.

      Hallå Snubben,
      Spelmannen undrar bara vad han missuppfattat och vad felet består i? Han påstår att han inte framfört en iskall teori.
      So long Kim

      Comment


      • #93
        Jo Kimmen, Du verkade tro att Hirvi och gärdsle
        diskuterade glas utifrån värdet på "tradden", men
        dessa "pojkar" är ju genuina glasnördar båda två.
        Rätta mig gärna om jag har fel........................

        Comment


        • #94
          Det enda med det sista glaset Perlkelchen var att jag tycker foten är lite högre,
          men det kanske berodde på vem som höll i skär-drivsaxen.
          Hirvi
          Bifogade filer
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #95
            Elisa Steenberg / Bo Simmingsköld : Glas (Natur och Kultur 1958) är väl den bok som Kerstinfroberg refererar till. Jag vill verkligen rekommendera den. T.o.m. en tekniskt inkompetent person som jag kan fatta en del av vad Simmingsköld skriver. Alla glasnördar: Kolla efter den på antikvariaten! Google i all ära, men böcker är oslagbara!
            Så här skriver Simmingsköld om limbehandlat glas: "Om en helst genom sandblästring råmatterad glasyta bestryks med lim rycks små glassplitter ut ur ytan då limmet torkar och drar ihop sig. Glasytan får ett utseende som påminner om isblommor, och glasen kallas ibland isblommeglas."
            Isglas har jag också sett som beteckning för krakelerat glas eller "skrängt" glas, d.v.s. glas som utsatts för plötslig avkylning så att sprickor bildats och som därefter värmts ihop igen.
            Ett vanligt sinnestillstånd för en glasnörd är förvirring......

            Hirvi: Fotens höjd blev nog ganska olika från gång till gång vid den här tiden. Var millimetern ens uppfunnen?

            Comment


            • #96
              Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
              Elisa Steenberg / Bo Simmingsköld : Glas (Natur och Kultur 1958) är väl den bok som Kerstinfroberg refererar till. Jag vill verkligen rekommendera den. T.o.m. en tekniskt inkompetent person som jag kan fatta en del av vad Simmingsköld skriver. Alla glasnördar: Kolla efter den på antikvariaten! Google i all ära, men böcker är oslagbara!
              Så här skriver Simmingsköld om limbehandlat glas: "Om en helst genom sandblästring råmatterad glasyta bestryks med lim rycks små glassplitter ut ur ytan då limmet torkar och drar ihop sig. Glasytan får ett utseende som påminner om isblommor, och glasen kallas ibland isblommeglas."
              Isglas har jag också sett som beteckning för krakelerat glas eller "skrängt" glas, d.v.s. glas som utsatts för plötslig avkylning så att sprickor bildats och som därefter värmts ihop igen.
              Ett vanligt sinnestillstånd för en glasnörd är förvirring......

              Hirvi: Fotens höjd blev nog ganska olika från gång till gång vid den här tiden. Var millimetern ens uppfunnen?
              Tackar för tipset om boken, spännande med blästring och lim, isglas är inget jag kommit i kontakt med, krakelerat å skrängt
              glas var mera vanligt för mig, kanske berodde på vilket bruk man var i landet.

              Gärdsle mm var nog inte riktigt på kartan då
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #97
                Vridet väderben med omvikt fotkant!

                Tycker denna filmen passar bra in i denna tråden, han är mycket duktig denna mannen,
                här ser man hur man gör ett (vridet väderben) (vridet luftben), och en mycket tydlig beskrivning hur man gör en fot på gammalt vis med (omvikt fotkant).

                William Gudenrath Glassblowing DemonstrationAir Twist GobletCorning Museum of GlassJune 22, 2012

                Hirvi
                Last edited by Hirvi; 2018-05-03, 19:57.
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment

                Working...
                X