Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 71 till 80 av 97

Ämne: Naiva supar!

Citat Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
    Nu kommer bilden med punschmuggen. Den har har troligen försett med avmaskningar och därefter målats vit. Jag tycker ränderna i det vita tyder på det. Sen har man målat guldnerver i vinbladen och runt bågarna nedtill, som väl skall ge en illusion av facettslipning. Planslipad upptill och nedtill. Grepen är lagd uppifrån. Höjd 8 cm
    Trevlig mugg, har inte sett att dom matterat ytan med målning, men jag har ju inte sett allt,
    men grepen är ju satt nedifrån och upp.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Hirvi: Grepen ser så ut på bilden, men så är det inte i verkligheten.
    FBQ: Jag tror att ditt glas från början ingått i ett likörställ tillsammans med en karaff, fem glas till och en bricka. Hade ofta en ganska enkel form men var lite påkostade vad det gällde dekor med guld och emalj. I nordiska priskuranter har jag inte hittat dem. Jag tror att de kommer från 1800-talets tredje fjärdedel, men varifrån har jag inte en susning.
    Senast redigerat av gärdsle den 2018-03-13 klockan 14:48.

Glas med sköld?

Vad säger ni om detta glas, vad är gravyren, ålder härkomst? Tackar!
    Hirvi
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Vad säger ni om detta glas, i benet tunn spiral i mitten, och en grovare runt denna,
    vad sägs om ålder, kan Norge ligga bra till tro?
    Hirvi

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Naivt...

... icke sa nicke. Trevlig bekantskap. Tror också på Ryssland runt sekelskiftet.
    Nu en naiv fråga, varför "matterat"?" Skulle gissa att man ville få se drycken immig ut, frostad, på samma sätt som man bör lägga in kyla martiniglasen i frysen innan man skakar och häller upp.
    Hallå förresten och so long...

PS. Mest välkända förpackning i kategorin är väl Giblyes Gin som jag jobbade med som ung reklamman.
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2018-03-14 klockan 15:01.

Spetsglaset först. Läckert! Här har glaset ett antal pärlor i stället för en stor luftblåsa. Guldkant, perfekt sliten. Gravyren har motiv som troligen på något sätt är symboler för den första ägaren. Vad har personen i händerna? I nedre fältet verkar det vara Fågel Fenix som stiger mot solen. Gissar så här: Tyskland 1700-talets sista fjärdedel.
    Glaset med vit spiral: Är det blyglas? Den här typen av glas dök upp först i England, men har tillverkats i Nederländerna, Tyskland och Norge också. De engelska är oftast i blykristall, de tyska och holländska sällan och i Norge både och. Det kom en hel del engelska antikviteter hit under 1970-talets slut när antikhandlarna utnyttjade det billiga pundet. Tyvärr har också kopior tillverkats, men från tiden är nog den här gången 1760-1810. Är det engelskt hör det hemma i den tidigare delen av intervallet.

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Personen i kronan är Victoria, segern personifierad, med palmblad och krans.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Lekman i glas...

Hallå Hirvi,
    Ditt väldigt trevliga glas stammar från sydeuropa, Italien, Grekland, Spanien...?
    Där drack inte snaps vid bordet, däremot ett dessertvin.
    På vapen är jag svag. Tror dock att glasets vapen tillhör en, hemska fasa, en religiös sekt, med kraxande fågel som lyfter mot himlen.
    Guldkant. Sent 1800-tal.
    So long
    Kim
    PS. Om du inte vill svara på detta inlägg heller......glasklart...

Jag tackar för buden om glaset, men nu vet jag inte vilket ben jag skall stå på
    Glaset med spiralben är ett blyglas, England - Norge då.
    Hirvi
    Senast redigerat av Hirvi den 2018-03-14 klockan 19:26.

Både spetsglaset och glaset med vit spiral är avsedda för vin, men sen kan man ju aldrig bestämma vad folk dricker ur dem!
    I Weyses illustrerade katalog från 1760-talet över Hadelands tillverkningar, ser man hur det oftast förekommer tre storlekar som benämns vin-, dessert - och brännvinsglas, ungefär efter principen ju starkare dryck ju mindre glas.
    Jag lutar mer och mer åt att spiralglaset är engelskt. Det finns fler av dem än av de norska, och dessutom hade de engelska ofta för tiden (1760-1780) förvånansvärd renhet och klarhet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •