Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Naiva supar! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naiva supar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Spetsglaset först. Läckert! Här har glaset ett antal pärlor i stället för en stor luftblåsa. Guldkant, perfekt sliten. Gravyren har motiv som troligen på något sätt är symboler för den första ägaren. Vad har personen i händerna? I nedre fältet verkar det vara Fågel Fenix som stiger mot solen. Gissar så här: Tyskland 1700-talets sista fjärdedel.
    Glaset med vit spiral: Är det blyglas? Den här typen av glas dök upp först i England, men har tillverkats i Nederländerna, Tyskland och Norge också. De engelska är oftast i blykristall, de tyska och holländska sällan och i Norge både och. Det kom en hel del engelska antikviteter hit under 1970-talets slut när antikhandlarna utnyttjade det billiga pundet. Tyvärr har också kopior tillverkats, men från tiden är nog den här gången 1760-1810. Är det engelskt hör det hemma i den tidigare delen av intervallet.

    Comment


    • #77
      Personen i kronan är Victoria, segern personifierad, med palmblad och krans.

      Comment


      • #78
        Lekman i glas...

        Hallå Hirvi,
        Ditt väldigt trevliga glas stammar från sydeuropa, Italien, Grekland, Spanien...?
        Där drack inte snaps vid bordet, däremot ett dessertvin.
        På vapen är jag svag. Tror dock att glasets vapen tillhör en, hemska fasa, en religiös sekt, med kraxande fågel som lyfter mot himlen.
        Guldkant. Sent 1800-tal.
        So long
        Kim
        PS. Om du inte vill svara på detta inlägg heller......glasklart...

        Comment


        • #79
          Jag tackar för buden om glaset, men nu vet jag inte vilket ben jag skall stå på
          Glaset med spiralben är ett blyglas, England - Norge då.
          Hirvi
          Last edited by Hirvi; 2018-03-14, 20:26.
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #80
            Både spetsglaset och glaset med vit spiral är avsedda för vin, men sen kan man ju aldrig bestämma vad folk dricker ur dem!
            I Weyses illustrerade katalog från 1760-talet över Hadelands tillverkningar, ser man hur det oftast förekommer tre storlekar som benämns vin-, dessert - och brännvinsglas, ungefär efter principen ju starkare dryck ju mindre glas.
            Jag lutar mer och mer åt att spiralglaset är engelskt. Det finns fler av dem än av de norska, och dessutom hade de engelska ofta för tiden (1760-1780) förvånansvärd renhet och klarhet.

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
              Både spetsglaset och glaset med vit spiral är avsedda för vin, men sen kan man ju aldrig bestämma vad folk dricker ur dem!
              I Weyses illustrerade katalog från 1760-talet över Hadelands tillverkningar, ser man hur det oftast förekommer tre storlekar som benämns vin-, dessert - och brännvinsglas, ungefär efter principen ju starkare dryck ju mindre glas.
              Jag lutar mer och mer åt att spiralglaset är engelskt. Det finns fler av dem än av de norska, och dessutom hade de engelska ofta för tiden (1760-1780) förvånansvärd renhet och klarhet.
              Tackar för utförlig info, håller med om renheten i glaset.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #82
                Ett med format ben och blåsa

                Vad tror vi om detta, småblåsor i svärm i kupans nederdel, blåsa i benet, stenar som orenheter.
                tackar för förslag.
                Hirvi
                Bifogade filer
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #83
                  SNYGGT! Perlkelchen (pärlorna är de avsiktliga i kupans botten) med vanlig omvikt fot. Typen var av tyskt ursprung och vid sidan om den nakna jungfrun var nog Perlkelchen det vanligast förekommande vinglaset under 1700-talets senare del och tillverkades vid de flesta glasbruk.

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                    SNYGGT! Perlkelchen (pärlorna är de avsiktliga i kupans botten) med vanlig omvikt fot. Typen var av tyskt ursprung och vid sidan om den nakna jungfrun var nog Perlkelchen det vanligast förekommande vinglaset under 1700-talets senare del och tillverkades vid de flesta glasbruk.
                    Tackar gärdsle! som vanligt ett gott svar
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #85
                      "matterat" kontra "frostat"

                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      ... icke sa nicke. Trevlig bekantskap. Tror också på Ryssland runt sekelskiftet.
                      Nu en naiv fråga, varför "matterat"?" Skulle gissa att man ville få se drycken immig ut, frostad, på samma sätt som man bör lägga in kyla martiniglasen i frysen innan man skakar och häller upp.
                      Hallå förresten och so long...

                      PS. Mest välkända förpackning i kategorin är väl Giblyes Gin som jag jobbade med som ung reklamman.
                      ... ibland måste ju vi dumma amatörer få ställa våra dumma frågor också...

                      den i sammanhanget tillämpliga är alltså: vad är skillnaden på "matterad" och "frostad"?

                      (jag vet att vissa, te Simingsköld och Carbol talar om "isglas" som omfattar lim mm - är det det vi talar om här, eller?)

                      -

                      Comment


                      • #86
                        Bud och förbjud...

                        Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Jag tackar för buden om glaset, men nu vet jag inte vilket ben jag skall stå på
                        Glaset med spiralben är ett blyglas, England - Norge då.
                        Hirvi
                        Hallå,
                        Vilket är högsta budet? Tycker inte att PES ska utvecklas till en marknadsplats typ Tradera.
                        So long...

                        Comment


                        • #87
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå,
                          Vilket är högsta budet? Tycker inte att PES ska utvecklas till en marknadsplats typ Tradera.
                          So long...
                          Märker du ord, jag uppskattar svar jag förstår, själv brukar jag vara väldigt tydlig.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • #88
                            Matterat eller frostat går så vitt jag förstår på ett ut. De vanligaste sätten att på mekanisk/kemisk väg få en mjölkvit, halvt eller helt ogenomsiktlig yta är att kasa (d.v.s. låta en gravörtrissa kana över ytan), att etsa eller att sandblästra.
                            Det du beskriver med lim är ett sätt att uppnå andra effekter t.ex. isglas.

                            Att en ger en bedömning av ett glas att vara 1900-tal och en annan 1700-tal är två olika bud och har inget som helst med auktionsverksamhet att göra. Personligen tycker jag inte ens att värderingsfrågor ska förekomma på pes.

                            Comment


                            • #89
                              Hej gubbar!

                              gärdsle:
                              Undrar lite över frostat och isat glas då...........
                              Har för mig att Vicke Lindstrands servis från Orrefors
                              brukar kallas frostat glas men är det isat då kanske ?
                              PS "Isad kristallglasmassa" bör vara rätt benämning
                              annars bara "isad" glasmassa.

                              Hirvi:
                              Med tanke på alla fina glas Du visar undrar man
                              onekligen om Du har varit på "glasbanken" och i så
                              fall om Du kan tala om var den ligger så man själv
                              kan hämta hem lite "godsaker".

                              Kimmen:
                              Tror Du missförstått hela saken, även en spelman
                              kan "fela" som jag brukar säga, no hard and so on.

                              PS Vad tror Ni om mitt supglas på denna länk.....?
                              Last edited by prylsnubben; 2018-03-15, 13:25.

                              Comment


                              • #90
                                Hirvi:
                                Med tanke på alla fina glas Du visar undrar man
                                onekligen om Du har varit på "glasbanken" och i så
                                fall om Du kan tala om var den ligger så man själv
                                kan hämta hem lite "godsaker".

                                Ha ha! har kommit in i ett stim min kompis på andra sidan viken har dom flesta,
                                han har köpt under åren det han gillar men inte forskat vidare på objekten,
                                riktigt kul när han kommer till mitt garage med sin låda.

                                Vad gäller isat frostat glas så gjorde vi inte annat än syramaterade glasen under min tid, det såg ju exakt ut som dom kasade rutorna i det glaset vi visade tidigare, syran gjorde ju ytan på större glas jämnare över det hela,
                                gubbarna som doppade glasen i syra var skyddade från topp till tå, dom doppade i kar. (bläster hade vi också)
                                Hirvi
                                Last edited by Hirvi; 2018-03-15, 13:46.
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                                Comment

                                Working...
                                X