Sidan 6 av 10 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 97

Ämne: Naiva supar!

Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
    Det kan inte vara så att hela glaset varit etsat först och att de klara rutorna har polerats fram?

Jag har annars bara sett den här dekoren med kasade eller etsade ytor.
    Jasså du har sett med etsade ytor?
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Ja, på alla senare glas med denna dekortyp. Titta Odelberg-servisen till exempel. Jag hade tills förra året några anonyma selterglas av samma typ med slipade konturer och etsade rutor som jag bedömde vara 1800-talets mitt. Tyvärr har jag inga bilder på dem

Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
    Ja, på alla senare glas med denna dekortyp. Titta Odelberg-servisen till exempel. Jag hade tills förra året några anonyma selterglas av samma typ med slipade konturer och etsade rutor som jag bedömde vara 1800-talets mitt. Tyvärr har jag inga bilder på dem
    Tackar för det, jag har inte sett allt, varit för mycket i hyttan.
    Skall kolla!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Kollat Odelbergaren nu, ja det var ju en fin servis, skulle varit etsad då.

Jag skall fota närbild när jag får glaset, glaset har ju en otroligt oren massa,
    gärdsle kan ju kolla om dina är finslipade i båda ändar som detta är,
    mycket jobb nedlagt trots den dåliga glasmassan, får återkomma.
    Hirvi

Nu måste jag hitta nån som kan fixa lite fotografering åt mig, dels för att visa hur gravyren ser ut på mina schackmönstrade glas, men också visa en tunnformad, stor punschmugg som jag hittade i mina gömmor. Den har matt yta omväxlande med blanka lövliknande ytor, där man sen målat i nerver med guld. Den är planslipad både i botten och rand, vilket mina rutiga glas inte är. Den matta ytan på muggen är definitivt inte kasad. Muggen bör vara från c:a 1850. Jag tror inte den är svensk, även om den köpt på en loppis i Skruv. Återkommer!
    Intressant att få veta hur Odelberg-glasen var gjorda.

Citat Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
    Nu måste jag hitta nån som kan fixa lite fotografering åt mig, dels för att visa hur gravyren ser ut på mina schackmönstrade glas, men också visa en tunnformad, stor punschmugg som jag hittade i mina gömmor. Den har matt yta omväxlande med blanka lövliknande ytor, där man sen målat i nerver med guld. Den är planslipad både i botten och rand, vilket mina rutiga glas inte är. Den matta ytan på muggen är definitivt inte kasad. Muggen bör vara från c:a 1850. Jag tror inte den är svensk, även om den köpt på en loppis i Skruv. Återkommer!
    Intressant att få veta hur Odelberg-glasen var gjorda.
    Ja vi får se då hur du lyckas med letandet och fotandet, men då vet jag att våra rutiga glas
    skiljer sig på slipning i botten och mynning, jag kallar mitt för finslipat (finkantat) sa dom på Fåglavik när dom slipat fram en glasklar blank yta,
    det sista var polering på ytan, det görs ju i flera steg med början i grovslipning, vi avvaktar och kommer igen.
    Hirvi
    Senast redigerat av Hirvi den 2018-03-07 klockan 09:46.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nej det är ju inte lätt att säga något om glasmassan utifrån fotografier. Tycker nog att jag sett en del kopior som varit ganska bra. Det jag noterat är ju att blåsor i moderna glas oftast är jämnstora. Äldre glas har fler eller färre större blåsor, ibland närmast inga men vanligen även spidda pyttesmå, jag gissar att det är svårare att imitera. Och osmälta stenar i glasmassan brukar inte heller finnas i moderna glas. Och glas från 1700-talet eller tidigt 1800-tal kan vara ganska väl avfärgade, särskilt påkostade glas, men har nästan alltid om ingen annan färg så en gråaktig ton.

Men som sagt, att bedöma från fotografier tycker jag är svårt.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Nej det är ju inte lätt att säga något om glasmassan utifrån fotografier. Tycker nog att jag sett en del kopior som varit ganska bra. Det jag noterat är ju att blåsor i moderna glas oftast är jämnstora. Äldre glas har fler eller färre större blåsor, ibland närmast inga men vanligen även spidda pyttesmå, jag gissar att det är svårare att imitera. Och osmälta stenar i glasmassan brukar inte heller finnas i moderna glas. Och glas från 1700-talet eller tidigt 1800-tal kan vara ganska väl avfärgade, särskilt påkostade glas, men har nästan alltid om ingen annan färg så en gråaktig ton.

Men som sagt, att bedöma från fotografier tycker jag är svårt.
    Ja detta med blåsigt och lusigt glas, små blåsor (lusor) större blåsor än lusor, stora blåsor å jätteblåsor,
    förr i tiden när dom kunde elda i dagar att få smältan brukbar, då slog dom oftast av ugnen på morgon till arbetstemperatur
    trots att smältan inte var klar, då var glaset lusit, små små blåsor, ugnen fick inte gå färdigt så lusorna blev kvar hela dagen,
    ofta kom inte ugnen i kapp med värmen då hade dom lusigt glas länge.

När en glassmälta som man provar med en spik på morgon (har större blåsor) det tyder på att smältan är på väg att bli färdig, oftast rakar man bort dom blåsorna som kokat upp över ringkanten och en klar färdig glasmassa blir att jobba med.

Stora blåsor man ser i gammalt glas kom oftast till när många glasblåsare fångade an glas i samma degel och glaset var hårt (dålig värme) glas som rinner av vid varje anfång bildade luftfickor på ytan som inte han smälta ut innan nästa gubbe kom och fångade an, på så vis kunde dom få stora och jättestora blåsor, sedan är det ju så att blåsor växer ju när du blåser ut pjäsen.
    Hirvi

Jag har nu pratat med en glas gravör om kasning, fick nu förklarat att det blir slätt som en barnrumpa som jag skrev,
    tennaska som slipmedel, så det rutiga glaset jag började tråden med är kasgravyr.

I nya hyttan i Limmared köptes det in en sådan beg gravyrmaskin från Tyskland, men jag hann aldrig ett prova den,
    men där var massor med trissor med maskinen, här är en film om det, är dålig på engelska så ni får säga till om
    dom säger något som passar in i graveringen.

https://www.youtube.com/watch?v=DEWz...eature=related
    Hirvi

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Det är riktig gravyr med koppartrissa och karbodorundumpulver (felstavat) uppblandat i olja.
    DG

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •