Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naiva supar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hirvi är detta då "lusor"?

    Om jag begriper rätt nu, så kan de små små luftbubblorna i dessa glas vara just det du kallar lusor?





    Inger

    Comment


    • #62
      Gravyrmaskin

      ....från första delen av 1800-talet, men precis aom Lasse C undrar jag
      över detta med olika djup gravyr respektive "kasning". Är dessa sliptrissor
      på bilden möjliga att använda även vid kasad gravyr eller enbart för så
      att säga "riktig" lite djupare do ?
      PS Bilderna blev ju helt kass, Ni får lov att dra ner dom till ca 75% för att
      förstå något av dem. Tyckte dessutom att texten under bilderna blev för
      svår att läsa på helbild så jag tog separata bilder på den vilket i helformat
      ju blev mer eller mindre obegripligt, men syftet var gott ska Ni veta.......
      Ja texten får Ni nog t.o.m. navigera Er fram i om hela ska framträda.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2018-03-09, 12:49.

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Det är riktig gravyr med koppartrissa och karbodorundumpulver (felstavat) uppblandat i olja.
        DG
        Jag var också inne på olja Lasse, men det var det inte sa den gravören jag pratade med,
        tennaska sa dom, har man olja menade dom att glaset for ur händerna, vet inte om dom nämner något om detta i filmen jag lade in, tacksam om ni förklarar det.
        Nu ser jag snubbens bilder, häftig gravyrmaskin, där nämner ju dom olja under en av bilderna
        det var samma trissor och fästen på den Tyska maskinen vi hade i Limmared, jag vet att jag provade att kula puntelmärke på den.
        Hirvi
        Last edited by Hirvi; 2018-03-09, 13:08.
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #64
          Det stämmer, kan vara tätare eller glesare.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #65
            man använde samma masin för att göra djupgravyr som kasning Jo man hade slippulvret uppblandat i olja. man torkade av ofta vid gravyr tennoxiden användes vid polering I vissa fall polerades gravyren skall titta i morron i min bok vad som står där god natt på Er
            DG

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              man använde samma masin för att göra djupgravyr som kasning Jo man hade slippulvret uppblandat i olja. man torkade av ofta vid gravyr tennoxiden användes vid polering I vissa fall polerades gravyren skall titta i morron i min bok vad som står där god natt på Er
              DG
              OK! men det var väl olika material i trissorna, det var väl inte bara koppartrissa, kopparn var ju mjuk så det blev så slätt,
              dom trissorna jag såg till maskinen i Limmared var en annan metall.
              Hirvi
              Last edited by Hirvi; 2018-03-10, 21:59.
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #67
                Nu kommer bilden med punschmuggen. Den har har troligen försett med avmaskningar och därefter målats vit. Jag tycker ränderna i det vita tyder på det. Sen har man målat guldnerver i vinbladen och runt bågarna nedtill, som väl skall ge en illusion av facettslipning. Planslipad upptill och nedtill. Grepen är lagd uppifrån. Höjd 8 cm
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Vet inte om det här är ett sidospår, men jag har det här glaset som matterats med gravyr och Click image for larger version

Name:	20180313_111854.jpg
Views:	1
Size:	40,3 KB
ID:	567501därefter målats med emaljfärg. Matteringen är nog tänkt som dekor men tror också att den gjorts för att ge målningen bättre fäste.

                  Är lite osäker på dateringen, fotens form liknar den som brukar förekomma under första hälfen av 1800-talet, knappen säger efter 1830 och cuppans form liknar ju glas från början av 1800-talet. Å andra sidan påminner glaset om ryska glas och där har ju emaljmåleri hängt med länge, och jag har dålig koll på stilutvecklingen där.Click image for larger version

Name:	20180313_110447.jpg
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	567500

                  Asch, fotot blev väl suddigt, skall försöka ta ett bättre.
                  Last edited by FBQ; 2018-03-13, 11:21.

                  Comment


                  • #69
                    Hur avgör Du om glaset är syramatterat, "gravyrmatterat" eller t.e.x. blästrat och
                    därefter polerat, satinslipat etc. etc.
                    Last edited by prylsnubben; 2018-03-13, 12:03.

                    Comment


                    • #70
                      Kan inte säker avgöra, men etsning tror jag inte på. Dels verkar matteringen tunnare på foten innan den försvinner, dels anar jag koncentriska cirklar runt glaset i matteringen.

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                        Nu kommer bilden med punschmuggen. Den har har troligen försett med avmaskningar och därefter målats vit. Jag tycker ränderna i det vita tyder på det. Sen har man målat guldnerver i vinbladen och runt bågarna nedtill, som väl skall ge en illusion av facettslipning. Planslipad upptill och nedtill. Grepen är lagd uppifrån. Höjd 8 cm
                        Trevlig mugg, har inte sett att dom matterat ytan med målning, men jag har ju inte sett allt,
                        men grepen är ju satt nedifrån och upp.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #72
                          Hirvi: Grepen ser så ut på bilden, men så är det inte i verkligheten.
                          FBQ: Jag tror att ditt glas från början ingått i ett likörställ tillsammans med en karaff, fem glas till och en bricka. Hade ofta en ganska enkel form men var lite påkostade vad det gällde dekor med guld och emalj. I nordiska priskuranter har jag inte hittat dem. Jag tror att de kommer från 1800-talets tredje fjärdedel, men varifrån har jag inte en susning.
                          Last edited by gärdsle; 2018-03-13, 14:48.

                          Comment


                          • #73
                            Glas med sköld?

                            Vad säger ni om detta glas, vad är gravyren, ålder härkomst? Tackar!
                            Hirvi
                            Bifogade filer
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #74
                              Vad säger ni om detta glas, i benet tunn spiral i mitten, och en grovare runt denna,
                              vad sägs om ålder, kan Norge ligga bra till tro?
                              Hirvi
                              Bifogade filer
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                              Comment


                              • #75
                                Naivt...

                                ... icke sa nicke. Trevlig bekantskap. Tror också på Ryssland runt sekelskiftet.
                                Nu en naiv fråga, varför "matterat"?" Skulle gissa att man ville få se drycken immig ut, frostad, på samma sätt som man bör lägga in kyla martiniglasen i frysen innan man skakar och häller upp.
                                Hallå förresten och so long...

                                PS. Mest välkända förpackning i kategorin är väl Giblyes Gin som jag jobbade med som ung reklamman.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Kim von Platen; 2018-03-14, 15:01.

                                Comment

                                Working...
                                X