Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vällingklocka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vällingklocka?

    Ja nu blir min fråga vem kan ha gjort denna kossa i gjutjärn 35-40 cm hög, en trevlig sak,
    riktigt fin klang i klockan, land, år mm, ja vad ni vet tackar jag för.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

  • #2
    Hallå Hirvi,
    Vällingklocka hade man väl för samla kottarna till bords. I min rätt stora släkt ringde man två gånger sommartid,
    första nu är det bad... andra nu är det mat. Ja, så var det när man var kotte.
    Din anordning är lite mysko. Klockan är genuin, kanske sekelskiftet, men stativet är mycket yngre och knappast svenskt.
    Liknande med kossa finns på tradera för någon hundralapp....
    So long
    Kim
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      De er meget almindelige på de markeder jeg går til. Alle er nyfremstillede.
      Fåes med grise, katte, hunde, køer og så videre.
      Jeg så dem engang i Pragh - om de er derfra ved jeg ikke men det kunne godt stemme.

      Comment


      • #4
        När är klockan slagen...?

        Hallå igen,
        Tror faktiskt inte att klockan är så gammal som jag svamlade om.... börjar bli ringrostig.
        Har en gammal skeppsklocka i mässing som funkar bra för att kalla in taxarna till vällingen.
        Ett slag betyder nämligen hundvakten (mitt i natten). Bild kan visas på begäran...
        So long...

        Comment


        • #5
          det er vel sådan en landlig stil fra engæland - billeder af køer og dyr på markerne. Stil





          altså den landlige idyl med billeder - gammel antik stil som på restauranter i Danmark Heerford og Jensens bøfhus.
          Last edited by hose; 2018-02-27, 07:46.

          Comment


          • #6
            Tackar för info, googlade och såg att det fans lite olika djur, den kanske är från mitten på 1900 talet,
            märkligt att jag inte sett den förut, vi kanske inte hade så många i Västergötland, då kanske man skulle borsta av den å måla om, hade det varit lite ålder så skall man väl inte röra patinan, här på Dagsnäs sitter en klocka i tornet på magasinet som slår både hel och halvtimma, den är ju större men har samma klang.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment

            Working...
            X