Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparfat plåt form 26,5 cm diam., stämplat krönt TR samt romersk 6-a

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopparfat plåt form 26,5 cm diam., stämplat krönt TR samt romersk 6-a

    Hej!
    Har ropat in detta gamla/äldre fatet på en auktion. Ser gammalt ut och är stämplat med krönt TR (eller bara ett R) och VI, samt några mer bokstäver runt/under TR som jag inte kan tyda. Har Googlat runt men hittar inte något liknande fat eller annat föremål som är stämplat så. Vill bara fråga om det är någon av er kunniga som känner igen en sådan stämpel? Bifogar några bilder på fatet och stämpeln. Diameter: 36,5 cm.
    Tack på förhand!
    Bifogade filer
    Last edited by Glada Katten; 2018-02-25, 23:21.

  • #2
    dansk FR VI
    Fredrik den 6.

    og det er ikke hans ejendom, men stammer fra kgl. priviligeretr fabrik.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      dansk FR VI
      Fredrik den 6.

      og det er ikke hans ejendom, men stammer fra kgl. priviligeretr fabrik.
      Hej Hose!
      Tackar så mycket för det snabba svaret! Det var intressant att få veta. Mvh Glada Katten

      Comment


      • #4
        Kunglig hovleverantör...

        Hallå,
        Vilken härlig form, sekelskiftet 1700-1800. Grattis, inte gratis. Vad använde man de här fomarna till? Steka, koka eller bara hålla värmen? Har några liknande som kommer fram till jul med nötter, fikon och daddlar. Trevligt.
        Ett påpekande; Formen är nog inte gjord i koppar/plåt utan två sammanfogade kärl, ett i koppar och ett i tenn. I vanliga fall förtennade man kopparformens insida, men här ser jag en skarp gräns mellan koppar och tenn.
        Gillar att bli motsagd, kom igen och so long....

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå,
          Vilken härlig form, sekelskiftet 1700-1800. Grattis, inte gratis. Vad använde man de här fomarna till? Steka, koka eller bara hålla värmen? Har några liknande som kommer fram till jul med nötter, fikon och daddlar. Trevligt.
          Ett påpekande; Formen är nog inte gjord i koppar/plåt utan två sammanfogade kärl, ett i koppar och ett i tenn. I vanliga fall förtennade man kopparformens insida, men här ser jag en skarp gräns mellan koppar och tenn.
          Gillar att bli motsagd, kom igen och so long....
          Hej Kim von Platen! Tack så mycket för din beskrivning av formen. Jag kan inte så mycket om formen och vet inte vad de användes till. Kan bara gissa som typ att värma vatten i, men matlagningen är säkert inte fel. Bröd, gröt, soppor var vanligt förr. Maträtterna såg säkert annorlunda ut beroende på vilken samhällsklass man tillhörde. Trevligt med formarna som kommer fram till Jul.
          Mvh Glada Katten

          Comment


          • #6
            FVI er 1808 til 1839
            Jeg har ikke min stempelbog, men jeg mener at det er sidst i regeringsperoioden.

            Den går under betegnelsen mælkefad.

            Fabrikken kan du se rundt i kanten står der BREDE WERK ?
            Last edited by hose; 2018-02-26, 23:24.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
              FVI er 1808 til 1839
              Jeg har ikke min stempelbog, men jeg mener at det er sidst i regeringsperoioden.

              Den går under betegnelsen mælkefad.

              Fabrikken kan du se rundt i kanten står der BREDE WERK ?
              Hej Hose!
              Ja , det stämmer det står Brede Werk. Tack för informationen! Mvh Glada Katten

              Comment


              • #8
                "Stannfat" eller "mjölkbunke" det är ju vad liknande svenska också kallas. De har används till det - dvs att sätta mjölk att stelna till filmjölk men troligen även för annat i hushållet.
                Last edited by FBQ; 2018-02-28, 10:48.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  "Stannfat" eller "mjölkbunke" det är ju vad liknande svenska också kallas. De har används till det - dvs att sätta mjölk att stelna till filmjölk men troligen även för annat i hushållet.
                  Hej FBQ! Tack så mycket för din information!

                  Comment

                  Working...
                  X