Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd Knoppis, ett UFO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd Knoppis, ett UFO

    Kanske har det tillkommit nya forskare i ämnet som kan hjälpa historien med ny kunskap.
    Jag tror att jag har haft denna ute på denna tråd någon gång tidigare.
    Den här udda skapelsen har fyra bokstäver under i bottenkanten varav två är läsbara, A.B
    Hopplöst svårfotograferat objekt, de två första bokstäverna är ifyllda med blått.
    Den första är ovoid med öppen högerkant, den andra kan utgöra övre delen till B, P eller R.
    Precis där de två första bokstäverna är placerade har en flisa slagits ur.
    Vanlig pilsnerbrun, 6 mm högre än en gammal Årnäs, 3-delad form, handlagd regalin.
    Jag har genom åren hanterat mellan tre och fyra tusen knoppisar men inte sett någon hel som denna.
    Sådant här stör min nattro, såväl som AB-knoppen.
    Click image for larger version

Name:	UFO.jpg
Views:	1
Size:	97,2 KB
ID:	684543

  • #2
    Olyckligt ställe naggen sitter på. Hur ser resten av flaskan ut?

    Comment


    • #3
      Objektet är lite "ur form" och har ingen som helst bröstmärkning.
      Blåst i en ganska ny form då formmärkena är väldigt små.
      Hade det inte varit för märkningen A.B i botten så hade jag tippat iväg den som en import.
      Som synes en aning högre än den till vänster, som är en Färe med bottenmärkning.


      Click image for larger version

Name:	jfr.jpg
Views:	1
Size:	63,3 KB
ID:	567354

      Comment


      • #4
        Jag sitter och funderar på om X.X. A.B. står för glasbrukets namn eller namnet på firman som beställt flaskan. Erfarenheten säger att det kan vara firmans "initialer". Exempelvis finns det mineralvattensflaskor med R.H.A.B. i botten, där beteckningen står för Ronneby Hälsobrunn A.B. Andra bokstaven på den okända flaskan skulle således kunna vara ett B och stå för "Bryggeri".

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bergdala Visa inlägg
          Objektet är lite "ur form" och har ingen som helst bröstmärkning.
          Blåst i en ganska ny form då formmärkena är väldigt små.
          Hade det inte varit för märkningen A.B i botten så hade jag tippat iväg den som en import.
          Som synes en aning högre än den till vänster, som är en Färe med bottenmärkning.


          [ATTACH]168123[/ATTACH]
          Den typen av märkning i botten jag haft tidigare är G.G.L (vilket troligen var Gefle Glasbruk) då G på bröstet stämde med Gefle.
          Kanske någon har nån ide?

          Comment

          Working...
          X