Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om äldre trä bord?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info om äldre trä bord?

    Halloj!

    Min mor har ett bord stående som hon undrar över.

    Jag tror det är tillverkat efter 1940 men vet för lite om möbler. Hon minns dock bordet från när hon var liten på 50-talet i sin mormors hem och hon ärvde det när hennes mormor gick bort.

    Någon som vet något om bordet?

    Click image for larger version

Name:	20180127_112419.jpg
Views:	1
Size:	68,4 KB
ID:	684473Click image for larger version

Name:	20180127_112427.jpg
Views:	1
Size:	73,0 KB
ID:	684474Click image for larger version

Name:	20180127_112646.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	684475Click image for larger version

Name:	20180127_112711.jpg
Views:	1
Size:	69,1 KB
ID:	684476

  • #2
    Tja, jag skulle nog ha gissat innan 1940, men har du något särkilt skäl till att tro att det skulle vara tillverkat då? Skaffade din mors morföräldrar stora delar av sitt bohag då?

    Stilen är senempir men det här är en senare stilkopia, jag skulle dock snarare ha gissat på början av 1900-talet. De kan ju vara gjort på 1940-talet om det du vet om bordet tyder på det.

    Comment


    • #3
      Jag menar att detta är ett typiskt bord från sent 30-tel eller 1940-talet. Bortsett från foten, som är lite konservativ tycker jag att bordet tar ett steg bort från stilmöbel-tsunamin. Ett finrumsbord eller för den med moderna vanor - vardagsrumsbord. Den som var riktigt modern skaffade detta bord i ljus björk dock med mörk pelare. Jag gissar att bordet är en del av ett möblemang - men det kan också vara en solitär.

      I provenienskedjan, som verkar klarlagd, har du en mormor (tror jag det var) kolla upp när hon gifte sig och satte bo. Där tror jag du har årtalet för bordets tillkomst. Inte ogarderat - men troligen är bordet tillverkat i en svensk möbelfabrik någonstans i det sydsvenska möbelbältet.
      Last edited by HgF; 2018-02-18, 20:06.

      Comment


      • #4
        Jag funderade att skriva som Hgf men tänkte att det kunde finnas andra skäl att paradoxen skrev att bordet troligen var från efter 1940. Om hans mamma var barn på 1950-talet var hon troligen född på 1940-talet, hennes morföräldrar bör gissningsvis ha varit födda i slutet av 1800-talet och gift sig runt 1900. Då antar jag att uppskattningen av åldern bygger på något annat som vi inte vet.
        Last edited by FBQ; 2018-02-18, 21:25.

        Comment


        • #5
          Kloka insikter och funderingar. Efter att ha googlat även en del på empir och senempir så är det nog så som FBQ säger att bordet är äldre än 1940-tal. Ålder är mest en gissning från min mor. HgF's idé om sydsvenskt ursprung har sina meriter då mormors mor och far bodde runt om i Småland mesta tiden.

          Bordet verkar vara en enklare variant av detta https://auctionet.com/sv/125965-pela...l-omkring-1900 då det inte har någon låda eller lejontassar.

          Jag bockar och tackar för infon som lett framåt

          Comment


          • #6
            Jag backar gärna inför denna övermakt.
            När det gäller mitt förslag på tillverkningsort: "Sydsvenska möbelbältet", refererar det kanske mest till Småland med omnejd därför att det var där majoriteten av möbelfabrikerna låg i ett för-Ikeanskt Sverige. Det fanns en tid då nästan alla möbler tillverkades i Sverige och såldes i ofta små lokala möbelaffärer. Jag tror ditt bord tillhör den kategorin.

            Comment

            Working...
            X