Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett fult gammalt fickur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett fult gammalt fickur

    Har ett gammalt fult fickur som förmodligen inte är värd något men det skulle vara väldigt kul att veta hur gammal den är, vem som gjort den, var den kommer ifrån och sånt.
    Tack på förhand


    Click image for larger version

Name:	P1010332.jpg
Views:	1
Size:	67,9 KB
ID:	684441
    Click image for larger version

Name:	P1010330.jpg
Views:	1
Size:	89,9 KB
ID:	684442
    Click image for larger version

Name:	P1010322.jpg
Views:	1
Size:	72,3 KB
ID:	684443
    Click image for larger version

Name:	P1010324.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	684444

  • #2
    Jag tror inte att det med tillgänglig information går att säga något säkert om när ditt fickur är tillverkat - eller av vem. En allmän hypotes baserat på "så brukar det vara" går ju alltid att snickra ihop. Alltså: sannolikt tillverkat i Schweiz, kanske av en stor urverksfabrik och kanske sålt som verk till någon boetmakare som satte ihop denna "no-brand" klocka med silverboet. Tiden kan gissningsvis vara 1900-talets första decennier. Har du den genom arv - är det relativt lätt att kolla ursprungsägaren livscykel, klockköp brukar ligga tidigt i arbetslivet.
    En allmän regel när det gäller fickurens förekomst på marknaden, som inte direkt angår denna klocka, är att bruket av armbandsur passerar fickuren i frekvens ganska precis i mitten av 1930-talet. Då kan man säga att en utfasning av fickuren blir tydlig, samtidigt som en motsvarande infasning av armbandsuren pågår.

    Comment


    • #3
      Tack för det fina och utförliga svaret. Jag visste inte ens att boetten är av silver. Då får jag i alla fall silvervärdet om jag säljer

      Comment


      • #4
        Här är ett liknande Remontoir-ur, fast med 15 rubiner.



        Ett annat:

        Köp och sälj Äldre fickur enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

        Comment


        • #5
          Silverstämplarna är schweiziska så vi kan ju ta bort en del av osäkerheten där.

          Comment


          • #6
            armbåndsud tager over under 1. verdenskrig.
            800 sølv er efter fjerde del 1800
            Stempler er 1882 til 1934 så fik vi tiden på plads.

            Comment


            • #7
              Jag tycker inte det är fult!!
              dg

              Comment


              • #8
                Och vi kan ju säga en del mer. Cylindergången är ganska gammal men börjar på 1890-talet trängas undan av den modenare ankargången som dominerar moderna klockor. Krondragningen är ju äldre men det är omkring 1900 som den helt börjar ersätta nyckeldragna ur. Kombinationen av cylinderur och krondragning gör ju att den troligen är 1890-tal, det stämmer ju också väl med dekoren på boetten. 10 rubiner är ett ganska enkelt verk så visst kan det handla om ett ålderdomligt verk lite senare men jag tror inte mycket senare.

                Comment


                • #9
                  Tycker inte heller det är fult. Snarare tvärtom.

                  Comment


                  • #10
                    Svårt att säga exakt, men det är en nagelpetare/stiftaställare, men inte nyckeldragare. Så mellan 1890- 1920. Stiftställare slutade i princip helt tillverkas under 1900-talets två första sekel.
                    Enklare verk, lågt antal stenar.
                    Ankargång och cylindergång löpte parallellt under många år.
                    Cylindergång var billigare att tillverka.
                    mvh

                    Comment

                    Working...
                    X