Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotogenlampa med två "historiska" personer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fotogenlampa med två "historiska" personer

    Tar tacksamt emot uppgifter, gissningar och funderingar om bifogade fotogenlampa

    Gärna årtal och vilka personer är avbildade och ev värde

    Höjd ca 54 cm


    Tack på förhand
    Click image for larger version

Name:	WP_20180214_15_54_01_Pro.jpg
Views:	1
Size:	51,8 KB
ID:	684437
    Click image for larger version

Name:	WP_20180214_15_54_16_Pro.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	684440
    Click image for larger version

Name:	WP_20180214_15_52_58_Pro.jpg
Views:	1
Size:	68,1 KB
ID:	684438
    Click image for larger version

Name:	WP_20180214_15_52_42_Pro.jpg
Views:	1
Size:	69,7 KB
ID:	684439

  • #2
    Första känslan jag får är att den försöker se äldre ut än den är. Slarvig gjutning med svaga figurer o fel proportioner. Förmödligen asien för inte allt för länge sedan.

    Mvh MrTompa

    Comment


    • #3
      Jag tror att den är hopplock. Kupan ser ut att vara typisk ca 1900. Tror oljebehållaren också är gammal men avsedd för en lampa med mässingsfot från tidigt 1900-tal. Foten nytillverkad.

      Comment


      • #4
        Jag gissar nog att fotogenlampan är autentisk "från tiden" och tillverkad i en klassisk modestil som återkommer åtminstone två gånger under fotogenlampans (oljelampans) livstid, dels på 1870-talet (Parisutställningen 1869) som Napoleon III-klassicism, dels i slutet av fotogenlampans brukstid i vad som brukar kallas 20-talsklassicismen. Ursprunget till dessa modestilar är bl a den klassiska antiken - romersk eller grekisk - alltså från före vår tideräknings början. (Jmf Pompeji och nyklassicismen etc) Jag tror denna lampa är från 20-talsklassicimen. Jag misstänker man helt godtyckligt har valt dekorativa antikiserande porträtt - som kan vara hemgjorda eller hämtade från kända förebilder - men inte ha för avsikt att "föreställa" någon särskilt historisk människa utan att endast vara just antikiserande genrebilder. Att sandgjutningen inte blev så där helt lyckad är lite synd, man kunde vid denna tid sedan länge gjuta järn med utmärkt precision - jmf "Berlinereisen".
        Ungefär så.

        För värdering - ta kontakt med närmaste bättre auktionsfirma.

        Comment


        • #5
          Tack så hemskt mycket för svaren. Det enda jag vet om lampan är att den inte är helt nytillverkad då en äldre herre hade lampan i sin ägo för ca 30 år sedan.

          Comment

          Working...
          X