Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal kopp från Rörstrand,ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal kopp från Rörstrand,ålder?

    Försökt luska ut åldern på koppen efter stämpeln men blir osäker, nån som kan hjälpa mej?Click image for larger version

Name:	IMG_0060.jpg
Views:	1
Size:	65,3 KB
ID:	684433Click image for larger version

Name:	IMG_0064.jpg
Views:	1
Size:	33,0 KB
ID:	684434

  • #2
    Ser ut som stämpeln som användes mellan 1920-1938
    Här kan du jämföra olika stämplar: http://www.signaturer.se/Sverige/rorstrand.htm

    Comment


    • #3
      Nej den stämmer inte...kronorna är annorlunda. De ser ut som på de tre stämplarna innan. Men vet ju inte om de grejerna över Rörstrand är på allt från den åldern eller om det är nåt servisnamn?

      Comment


      • #4
        Ser ut att vara en modell från runt 1900.

        Tror inte den har något modellnamn, den är ju handmålad och det finns ju många dekorer utan namn. Koppmodellen har säkert ett namn men jag har ingen förteckning på dessa.

        Comment


        • #5
          Inte släkt...

          Hallå...
          Kopp och fat är inte släkt ens på långt håll. Det är vad jag tror. Koppen är gammal, mitten 1800-talet, en relik
          i lagret, som fått ny fräsig dekor och stämpel i början av seklet. Utan namn. Fatet är svårt att bedöma utan bild på undersidan. Samma stämpel?
          So long...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå...
            Kopp och fat är inte släkt ens på långt håll. Det är vad jag tror. Koppen är gammal, mitten 1800-talet, en relik
            i lagret, som fått ny fräsig dekor och stämpel i början av seklet. Utan namn. Fatet är svårt att bedöma utan bild på undersidan. Samma stämpel?
            So long...
            Samma stämpel på båda, detta är fatets stämpel.
            Koppens är likadan men mer sliten.
            Kan skicka bild på koppens undersida imorgon... är intehemma nu

            Comment


            • #7
              Oj, oj, oj...

              ... vad ledsen du ser ut i avatar. Hallå, var glad. Du har säkert rätt i att stämplarna är likartade, men stämplarna berättar bara när dekoren är pålagd. Det jag syftade på är modellerna för fat resp kopp som talar olika formspråk. Fatet är yngst.
              Rörstrand var ganska noga med att ge en servis ett namn, det sålde. Så i gissningens spår säger jag ett beställningsarbete för en bättre asiatisk krog eller liknande. Var inte ledsen för det, om jag har rätt är servisen ganska unik...
              So long
              Kim

              Comment


              • #8
                Ser kanske ledsen ut men skenet bedrar
                Här kommer lite fler bilder i alla fall.Click image for larger version

Name:	IMG_0036.jpg
Views:	1
Size:	54,4 KB
ID:	567347Click image for larger version

Name:	IMG_0037.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	567348Click image for larger version

Name:	IMG_0038.jpg
Views:	1
Size:	62,1 KB
ID:	567349

                Comment


                • #9
                  Glömde skriva att både fatet och koppen är "vridna" så de ser ut att höra ihop

                  Comment


                  • #10
                    Övertygande.....

                    .......tycker nog att kopp och fat passar bra ihop,
                    koppens dekor med den tunna guldringen på fatet.

                    Comment


                    • #11
                      Visst hör kopp och fat ihop. Håller helt med FBQ om dateringen.

                      Comment


                      • #12
                        Turbinens..

                        Ursprungligen postat av Atena Visa inlägg
                        Glömde skriva att både fatet och koppen är "vridna" så de ser ut att höra ihop
                        Hallå Atena,
                        Sorry, ville inte skapa trassel på tråden. Uppmärksammade inte att både kopp och fat var högervridna. Visst är dom släkt, ett äkta par. Tack för hjälpen med ny bild.
                        So long
                        Kim

                        Comment


                        • #13
                          Ingen fara ! Tack för hjälpen 👍🏼😊

                          Comment

                          Working...
                          X