Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal ljusstake Höganäs - värde??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal ljusstake Höganäs - värde??

    Hej igen
    Jag har denna gamla ljusstake från Höganäs. Den har formen av en gammaldags oljelampa och är himla charmig, tycker jag. Den är i mycket gott skick, har endast en liten nagg upptill vid "manschetten".
    Jag har fått bekräftat från en Alf Petterson på Höganäs museum, att den är gjord där av Karl Holst, som var anställd åren 1891-1921. Ljusstaken fanns med i 1905 års priskurant och kostade då 1 krona!!
    Denne Alf P hade dock ingen aning om den betingar något värde i dag. Därför hoppas jag på att någon här kan veta eventuellt värde. Vilda gissningar är också välkomna.

    Mvh Tina
    Bifogade filer

  • #2
    Om någon vet så är det på Hälsingborgs Auktionsverk, som varje år får äran att genomföra sveriges enda specialauktion i keramik. I Höganäs. Det brukar komma fram en hel del gamla höganäsprylar till de auktionerna. Men den här har jag inte lagt märke till i deras kataloger...

    Comment


    • #3
      hej PeterS,
      Jag tog en titt på Helsingborgs auktionsverk.....liksom du såg inte heller jag något liknande min ljusstake. kan man fråga dem direkt, tror du? Genom att skicka en bild och några rader?
      I övrigt hoppas jag att någon annan här på PES kanske ser detta och har något att delge.
      Hälsningar Tina

      Comment


      • #4
        Eminente Alf Pettersson på Höganäs museum, har jag också haft nöjet att att mailväxla med, vid några frågor om "svåra" objekt.
        Han har helt rätt om upphovsmannen, men jag vill hellre se Din pryl som en kombinerad ljusstake och pipställ.
        Du säger ingenting om storleken, men jag gissar att den är av en normalpipas längd och tror då på 5-700:- i glasyrnaggat skick.
        Ska den läggas ut på en auktionssajt som Tradera, skulle jag som innehavare börja med 350:- i utrop.

        Comment


        • #5
          Hej Gideon,
          Tack för ditt "prisförslag" vid ev. försäljning.
          Det är mycket möjligt att du har rätt att det är en kombination av pipställ/ljusstake...det skulle kunna gå att lägga en pipa i själva skaftet av staken, eftersom det är liksom "urgröpt". Men den har även "hål" för ljus uppe i huvudet.
          Och den är betydligt större än en vanlig rökpipa. Längden är 23cm och höjden vid "huvudet" är 8cm och omkrets vid huvudet/ljusmanschetten är 30cm. "Skaftets" omkrets precis intill huvudet är 18,5cm och i skaftets ände är omkretsen 8 cm. Vikten är 437 gram.
          Det är en härlig liten sak - och kanske ovanlig. Med tanke på dess tillverkningsår har måhända de flesta av dess "syskon gått hädan".
          hälsningar Tina

          Comment


          • #6
            Så här stor är den-fotot ger en bättre uppfattning om dess storlek i förhållande till min hand.
            Tina
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Gideon, och alla andra
              Om du / ni läser den här tråden igen, vore det roligt att höra om du har någon annan idé eller tanke, nu när jag redogjort lite närmare för ljusstakens storlek.
              Mvh Tina

              Comment


              • #8
                Jag tror inte att det finns mer att tillägga, än vad Du fått veta.
                Om du inte har boken hemma redan, eller läst den som lånebok, så rekommenderar jag varmt som fördjupning:
                "Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926" av Ann-Charlotte & Torsten Weimarck. Raster Förlag, 2005.

                Comment


                • #9
                  Tack för boktipset. jag ska ta en promenad till biblioteket och leta reda på boken.
                  tina

                  Comment

                  Working...
                  X