Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder 20 på ett damur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad betyder 20 på ett damur?

    Har två äldre damur i min ägo, guldfärgade, båda med märkningen 20 plus ytterligare en märkning på ytterkanten. Det runda uret är av märket Zodiac är märkt 20 plus något jag inte kan tyda, det fyrkantiga uret är Genfa Buren och märkt 20 RW med ett ankare emellan. Vad står 20 för?

  • #2
    Vi måste ha fotografier för att alls ens kunna fundera på att svara. Uret. Framsida och baksida. Samt på stämpeln

    Mvh MrTompa

    Comment


    • #3
      Har laddat upp bilder men tydligen fungerade det inte, försöker igen...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Helensjoyeria Visa inlägg
        Har två äldre damur i min ägo, guldfärgade, båda med märkningen 20 plus ytterligare en märkning på ytterkanten. Det runda uret är av märket Zodiac är märkt 20 plus något jag inte kan tyda, det fyrkantiga uret är Genfa Buren och märkt 20 RW med ett ankare emellan. Vad står 20 för?
        Click image for larger version

Name:	20180127_134811.jpg
Views:	1
Size:	76,8 KB
ID:	567215Click image for larger version

Name:	2018-01-30 09.42.23.jpg
Views:	1
Size:	97,2 KB
ID:	567216Click image for larger version

Name:	2018-01-30 09.42.16.jpg
Views:	1
Size:	90,3 KB
ID:	567214Click image for larger version

Name:	20180127_134658.jpg
Views:	1
Size:	67,6 KB
ID:	567217Click image for larger version

Name:	2018-01-30 09.42.59.jpg
Views:	1
Size:	76,2 KB
ID:	567218

        Comment


        • #5
          Ingen som vet?

          Comment


          • #6
            En tumregel när det gäller armbandsur är att om bakstycket är i guld. Så är klockan i guld. Om det är vanligt metallbakstycke är det gulddouble.


            Mvh MrTompa

            Comment


            • #7
              RW = Rodi & Wienenberger var ett framgångsrikt företag i Tyskland som tillverkade bijouterismycken och klockboetter i hög kvalité. De sysselsatte cirka 2 500 personer och sålde sina produkter i cirka 100 länder (på 1960-talet). Dessutom hade de flera tillverkningsdotterbolag i England, Spanien, Frankrike, Italien, Argentina, Brasilien, Kanada, USA och Hongkong. 1985 firade de 100-årsjubileum.

              Click image for larger version

Name:	Trademark-logos.jpg
Views:	1
Size:	31,6 KB
ID:	577321

              Företaget såldes 2006 och döptes om till Rowi Schäfenacker GmbH & Co. och bar detta namn fram till konkursen 2010. Därefter köpte en vietnamesisk grupp investerare under ledning av Nguyen Trong Luat i det företaget. De var verksamma från 2010 till 2019 under namnet ROWI Präzisionstechnik GmbH. Företaget gick i konkurs igen i oktober 2018 och upphörde i januari 2019.

              https://nasvete.com/rodi-wienenberge...stume-jewelry/

              Klockboetten på din klocka är stämplad OR 20 Microns = 20/1000dels mm, vilket garanterar att den tunna pläteringen är av äkta (men oftast låghaltig) guld dvs. 8k och lägre. Alla klockboetter med antingen stämpeln OR eller AU 10, 20 eller 40 innebär det samma, men olika tjocklek.

              När en klockboett är stämplad Rolled Gold innebär det en betydligt tjockare och valsad guldbeläggning. Guldhalten är också oftast stämplad pga att den är högre dvs. 14k, 18k eller 20k. Dessa boetter tillverkades i England och USA och man har beräknat att minst 5-10% av vikten kan utvinnas vid ev. nedsmältning https://www.macejewellery.co.uk/what-is-rolled-gold/
              Bifogade filer
              Last edited by Platinum; 2023-04-14, 13:21.

              Comment


              • #8
                Gjorde man inga klockor hos Rodi & Wienenberger?

                Comment


                • #9
                  Jo Rodi & Wienenberger tillverkade klockor med namnet RoWi och ROWI, men att jag inte nämnde det berodde på att trådskaparen Helensjoyeria inte frågade något om just det.

                  Dessutom uteslöt jag att skriva om det eftersom jag inte kan finna något samband mellan tillverkaren av klockmärket Genfa BUREN och RW.

                  Alla urmakare tillverkade inte boetterna till sina klockor eftersom de köpte in dem av andra pga att de kanske inte hade tillstånd eller kunskap att göra boetter.

                  Comment

                  Working...
                  X