Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad i hela friden ska denna användas till?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad i hela friden ska denna användas till?!

    Den här blir jag inte alls klok på. Den är 41 cm hög och riktigt, riktigt tung tillverkad i stengods. En onödigt klumpig vas skulle man ju kunnat gissa sig till, om det inte vore för hålet som är borrat en bit ovanför botten.
    Är det en omöjlig lampfot, njae. En fontän, njäe.
    Är den till för någon form av förvaring? Sprit, öl, olivolja? Jag kliar mitt huvud så jag nästan blir fläckvis skallig. Någon som har någon idé? Även fria spekulationer mottages tacksamt. :-)
    Bifogade filer
    Last edited by lovis; 2018-01-22, 21:10.

  • #2
    Kanske en förfinad sån här....


    Skämt o sido..

    Gissar på lampfot

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
      Kanske en förfinad sån här....


      Skämt o sido..

      Gissar på lampfot

      Hahahaha. Jo lampfot var jag ju inne på, men jag tror ändå inte det. Mynningen passar liksom inte för det, och HUR är det tänkt att man ska fästa själva lampanordningen?
      Last edited by lovis; 2018-01-22, 21:56.

      Comment


      • #4
        Jag får helt enkelt sluta ropa in "lådor" på auktion. Alltid finns det något i den som jag inte alls förstår. Som den här t ex som i tankarna överlevt MYCKET längre än det objekt som gjorde att jag ropade in lådan. :-)

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
          Hahahaha. Jo lampfot var jag ju inne på, men jag tror ändå inte det. Mynningen passar liksom inte för det, och HUR är det tänkt att man ska fästa själva lampanordningen?
          Hallå Lovis,
          Nog är det en vas, det kan vi nog vara överens om. Någon fiffig har borrat ett hål för att göra lampa av vasen. Det fanns då
          smarta anordningar typ string som fjädrade tillräckligt för att hålla ett lamphållare på plats. Täpp till hålet, med gips kanske....so long...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Lovis,
            Nog är det en vas, det kan vi nog vara överens om. Någon fiffig har borrat ett hål för att göra lampa av vasen. Det fanns då
            smarta anordningar typ string som fjädrade tillräckligt för att hålla ett lamphållare på plats. Täpp till hålet, med gips kanske....so long...

            Kanske.... Men jag är inte helt övertygad. :-) Tänker att det också kan vara något sånt här. Ett förvaringskärl för någon form av vätska som man antingen bara sätter en plugg i eller en tapp. Den på bilden i länken liknar ju inte i övrigt, jag tänker mer funktionen. https://i.pinimg.com/originals/a8/af...08ef301f18.jpg

            Comment


            • #7
              Tror snarare på lampfot. Hålet är för litet att något skulle kunna rinna ur det. Möjligen droppa lite, om kork saknades upptill så att luft kunde komma in men då skulle ju vätskan dunsta.

              Med en kork där lampfäste kan fästas eller helt enkelt bara någon ståltrådsanordning kring mynningen - mest troligt är den ju hemmabygd.

              Comment

              Working...
              X