Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krupp kassaapparat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Krupp kassaapparat

    Jag sprang av en slump på en kassaapparat på en loppis som jag gärna skulle vilja ha mer information om.
    Hade varit roligt att veta mer om vilken modell det är, hur gammal den är och gärna hur den fungerar.

    Har försökt hitta information om den på nätet men är rätt tomt på information om "Krupp", man länkas bara vidare till "National" kassaapparater. Kan det vara så att "Krupp" och "National" är samma typ av kassaapparater?

    Lägger upp lite bilder på den här nedan.








  • #2
    Jag Googlade /Krupp cash register/ varvid det kom upp allahanda information om maskinerna i fråga. Logotypen tycks ha funnits hos Krupp före kriget och tycks fortfarande finnas kvar i ngt förändrat form.

    Jag kan inte minnas att kassaappareter nämndes i William Manchesters tegelsten Krupp En vapendynasti 1587-1868 när jag läste boken för några år sedan - (rekommenderas).

    Comment


    • #3
      Tyvärr det enda jag hittat av värde har varit att Krupp tillverkade "kopior" av Nationals kassaapparater. Samt att någon gång under 1940-talet så byggde National en fabrik i Tyskland och köpte/samarbetade med Krupp och därefter döptes kassaapparaterna om till "National-Krupp".
      Hittar dessvärre inget om vilken modell detta kan vara, eller hur gammal den kan vara.

      Då veven, "10 öres spaken" och nycklarna fattas så hade det varit nyttig information att t.ex. veta ifall det går att köpa Nationaldelar och montera på den.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av GrezZeR Visa inlägg
        Tyvärr det enda jag hittat av värde har varit att Krupp tillverkade "kopior" av Nationals kassaapparater. Samt att någon gång under 1940-talet så byggde National en fabrik i Tyskland och köpte/samarbetade med Krupp och därefter döptes kassaapparaterna om till "National-Krupp".
        Hittar dessvärre inget om vilken modell detta kan vara, eller hur gammal den kan vara.

        Då veven, "10 öres spaken" och nycklarna fattas så hade det varit nyttig information att t.ex. veta ifall det går att köpa Nationaldelar och montera på den.
        Det går säkert att köpa en gammal trasig nationalkassaapparat o ta delar till din kassaapparat ! Men kan vara pilligt eftersom du beh ta loss frontplåten där spakarna sitter både på din apparat o den du tänker ta delar ifrån ( många skruvar ! )sedan sitter spakarna med små mycket små skruvar på undersidan av varje spak krävs urmakeriskruvmejsel eller en liten mejsel där ! Vidare så kan jag säga innan du gör allt det ta med dig apparaten till en låssmed o be dem göra nycklar o nollst nyckel till din kassaapparat men innan dess dra ut kassalådan det sitter en liten hasp i ett av sedelfacken lyft upp den o dra ut o kolla bakom kassalådan har du tur ligger nycklarna där ! Om de inte gör det kan du skruva av bakplåten på din apparat o lysa in i kassaapparatens innandömen med ficklampa o kolla om nycklarna ligger inne i kassaapparaten om de inte gör det bör du nog ta med kassaapparaten till en låssmed iallafall ! Lycka till ! Mvh Mats

        Comment

        Working...
        X