Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var kan denna flaska (karaff?) komma ifrån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Var kan denna flaska (karaff?) komma ifrån

    Funderar över den här och undrar om någon vet något om ursprung och ungefärlig ålder. Glömde fotografera undersidan, men den har ett slipat puntelmärke. Tack ödmjukast för tips! :-)
    Bifogade filer

  • #2
    Ingen som vill ge sig på ett förslag? :-) Den rymmer ca 65 cl, kan jag tillägga.

    Comment


    • #3
      Kan nog bli svårt att få fram vilken glashytta, det skulle vara om någon hittar mönstret på någon med lapp eller signerad, den är ju blåst på halvpost, mönstret ser ut att vara blåst i en grafitform, men i vilket fall så är det mycket handarbetat på den,
      inte maskinblåst.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Kan nog bli svårt att få fram vilken glashytta, det skulle vara om någon hittar mönstret på någon med lapp eller signerad, den är ju blåst på halvpost, mönstret ser ut att vara blåst i en grafitform, men i vilket fall så är det mycket handarbetat på den,
        inte maskinblåst.
        Hirvi

        Tack för att du delar med dig av din stora kunskap! Hur ser du att den kanske är blåst i just en grafitform (kan själv inget om detta)? I flaskans mönster anar jag en längsgående "rand" som ser ut att vara efter någon form.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
          Tack för att du delar med dig av din stora kunskap! Hur ser du att den kanske är blåst i just en grafitform (kan själv inget om detta)? I flaskans mönster anar jag en längsgående "rand" som ser ut att vara efter någon form.
          Ja randen du ser är skarvarna på formen så man kommer ut ur formen med glaset,
          grafiten är som hårt bly i en penna, lättare att göra mönster i det än en järnform,
          glasytan blir lite rugglig när man fastblåser som din flaska är.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Gissar på Lindshammar, då det finns snarlika dricksglas
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Ja randen du ser är skarvarna på formen så man kommer ut ur formen med glaset,
              grafiten är som hårt bly i en penna, lättare att göra mönster i det än en järnform,
              glasytan blir lite rugglig när man fastblåser som din flaska är.
              Hirvi
              Tack igen!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Gissar på Lindshammar, då det finns snarlika dricksglas
                Tack för tips! Jag söker vidare där efter ledtrådar.

                Comment


                • #9
                  Jag skickar bilden till dej i ett PM, så kan du jämföra, får inte rätt på PM skickade bilden till den email adress som du har på PES
                  Last edited by Maria; 2018-01-21, 22:59.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                    Jag skickar bilden till dej i ett PM, så kan du jämföra, får inte rätt på PM skickade bilden till den email adress som du har på PES
                    Wow! Tack! Det ser likt ut , tycker jag.

                    Comment


                    • #11
                      Själv har jag även varit och svävat i Finland i mina tankar. Funderade lite på Tapio Wirkkala IITTALA.

                      Comment

                      Working...
                      X